Ga naar Content
West-Friesland

Hoorn is 'vol' en dat vraagt om hoogbouw: "We zitten tegen alle gemeentegrenzen aan"

30 december 2021, 21.15 uur · Aangepast 14 februari 2022, 15.54 uur
Door: Chantal Bos · Foto: NH Nieuws / Chantal Bos

Hoorn is nagenoeg volgebouwd. Een van de voornaamste oorzaken van de woningcrisis in Hoorn is dan ook een tekort aan bouwgrond, zo blijkt uit onderzoek van de NOS in samenwerking met de regionale omroepen. "Hoorn is inderdaad tegen al zijn gemeentegrenzen aangebouwd. We zijn dus aangewezen op inbreilocaties (red. in bestaand woongebied)", zegt wethouder Wonen Marjon van der Ven. 

Hoorn is 'vol' en dat vraagt om hoogbouw - NH Nieuws

In het onderzoek zijn alle gemeenten in Nederland gevraagd naar het voornaamste probleem én oplossing voor de wooncrisis. In Hoorn zijn de knelpunten een tekort aan sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen. Als voornaamste oorzaak voor de benauwde woningmarkt geeft de gemeente aan dat woningcorporaties te weinig geld hebben en er een tekort aan bouwgrond beschikbaar is. 

"We zijn aangewezen op inbreilocaties, zoals de nieuwe toekomstige wijk Rozenbuurt en ook de Poort van Hoorn", aldus Van der Ven. Jaarlijks worden er in Hoorn nu zo'n 500 tot 700 woningen bijgebouwd. "Dat is al fors meer dan een aantal jaar terug."

De hoogte in

Er staat een groots miljoenenproject voor de deur, de Poort van Hoorn, waarbij het gehele stationsgebied op de schop gaat en er ruim 1.000 woningen bijkomen. De gemeente heeft de ambitie om ‘meer stad’ te worden en dus gaat er ook de hoogte in worden gebouwd. In het afgelopen jaar is er daarom gewerkt aan een hoogbouwbeleid, waarin staat in welke gebieden, en hoe hoog, er op bepaalde plekken gebouwd mag worden. Begin van het nieuwe jaar moet die visie worden goedgekeurd.

"Inbreien is veel lastiger dan ergens een nieuwe wijk bouwen. Je hebt te maken met bestaande bewoners, dus daar moeten voorwaarden aan gesteld worden. We hebben sowieso de historische binnenstad en de historische dorpslinten tot beschermd gebied verklaard, daar mag geen hoogbouw plaatsvinden", aldus de wethouder. 

Als grootste vrees gaf gemeente Hoorn aan bang te zijn dat eigen inwoners op de woningmarkt in de verdrukking komen. Daarnaast lopen ze bij bouwprojecten aan tegen verzet vanuit de buurt. Zo ook bij de Poort van Hoorn. Nadat begin dit jaar de eerste tekeningen op tafel kwamen, kwam er vanuit verscheidene bewoners een tegengeluid.

Alternatief plan

Buurtbewoners aan het Keern en de Van Dedemstraat verenigden zich in Stichting de Betrokken Poorter en kwamen zelf met een alternatief plan om de ruimte 'slimmer' in te delen. "In eerste instantie kwam onze buurvrouw naar ons toe, met de vraag of wij wisten dat er een toren praktisch in de tuin zou komen. Toen werden we wakker en hebben ons tot de gemeente gericht", vertelt bewoner Fred Veerman. 

Op het kruispunt Van Dedemstraat en het Keern zou een woontoren van maximaal twintig verdiepingen komen, maar dat zagen de bewoners niet zitten. Veerman: "Alleen maar roepen dat we een toren niet willen, is zo negatief. Dus kwamen we met een ander plan, waarbij je door ondergronds parkeren een veelvoud aan woonruimte wint." 

Foto: NH Nieuws / Chantal Bos

Na gesprekken met alle betrokkenen, werd beslist dat de woonruimte van de toren zal worden herverdeeld over het gebied, waardoor het beter aansluit bij de naastgelegen bestaande jaren '30 woningen. 

Intensiveren

"Het gaat niet zozeer alleen om hoogbouw als oplossing, maar om intensiveren", aldus wethouder Van der Ven. "Dat zie je bijvoorbeeld bij wooncomplex 't Jeudje. Dat is dichtbebouwd maar wel met grachten eromheen, zodat het een ruimtelijk gevoel geeft."

Veerman hoopt vooral dat er zorgvuldig met de hoogbouwplannen wordt omgesprongen. Want dat het gebied – met onder meer de noordkant van het station dat grotendeels parkeerterrein Transferium is – op de schop gaat, is hij erg blij om. "Bij een oude historische binnenstad past geen hoogbouw in de zichtlijnen. We hopen dat al het parkeren ondergronds gaat worden en dat de gemeente af zal zien van de zo'n zeven verdieping hoge parkeergarage, die tegenover het ziekenhuis zou gaan komen."

Kansen

Naast hoogbouw en meer intensieve bouw ziet de gemeente Hoorn verder de oplossing in het splitsen van grote woningen en ombouwen van bestaande panden. "Er is al een flink aantal bestaande bedrijfspanden en verzorgingshuizen omgebouwd tot woonplek. In de binnenstad liggen daarvoor nog de meeste kansen. We stimuleren ombouwen dan ook met subsidies", zegt Van der Ven.

Ook zou de wethouder graag meer experimenteren met nieuwe woonvormen, maar loopt helaas tegen restricties aan. "Zoals met waterwoningen, omdat Hoorn een lange kustlijn aan het Markermeer heeft. We hebben een bedrijf hier in de regio, die maakt ze. Maar omdat de Omringdijk een monument is, mogen we dat niet doen."

Lees ook

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit West-Friesland. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via weeff.nl
🔔 Download de app van WEEFF en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt
📧 Stuur ons jouw tips op via [email protected] of app ons via 06-23405405
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]