Ga naar Content

Domper voor planontwikkeling Crailo: aangevraagde miljoenensubsidie door Rijk afgewezen

De aanvraag van 4,1 miljoen euro voor de herontwikkeling van Crailo is door het Rijk afgewezen. De subsidie was gewenst voor het aanpassen van het knooppunt Crailo en het verbeteren van het openbaar vervoer. De Gooise gemeenten zullen hun plannen moeten wijzigen of op zoek moeten naar een andere subsidiepot.

Foto: Projectbureau Crailo

In de nieuwe woonwijk Crailo zullen ongeveer zeshonderd woningen verrijzen. Vanwege de verwachte groei van de bevolking in het gebied, zijn goed openbaar vervoer en veiligheid van voetgangers en fietsers van groot belang.

Daarom willen Gooise Meren, Hilversum en Laren dat het gebied behoorlijk op de schop gaat. Zo zou er geïnvesteerd moeten worden in een opwaardering van het busstation en is een aanpassing van knooppunt Crailo gewenst om een veilige route voor fietsers en voetgangers te garanderen. Alles bij elkaar zal het project vele miljoenen euro's zal gaan kosten. 

Gemeenten dragen een kwart van de kosten

De betrokken gemeenten hebben afgesproken een kwart van de kosten van het project te zullen dragen. Ook de provincie betaalt een kwart. De andere helft zou door het Rijk opgehoest moeten worden, iets dat na het afkeuren van de subsidieaanvraag op losse schroeven is komen te staan.

De gemeenten gaan nu op zoek naar nieuwe subsidiemogelijkheden. Ook is er nog de hoop dat, nadat het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft laten weten waarom de subsidie niet wordt verleend, er een nieuwe en verbeterde aanvraag mag worden ingediend.

De herinrichting zou in 2028 moeten starten, nadat de wijk is gerealiseerd.

Foto: Gooise Meren

Meer nieuws uit 't Gooi?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit 't Gooi. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Gooi

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected] 

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]