Ga naar Content

Meer dan helft passagiers quarantainehotel Badhoevedorp mag weer naar buiten

Meer dan de helft van de personen die in isolatie zaten in het Ramada Hotel in Badhoevedorp nadat ze vanuit Zuid-Afrika op Schiphol landden, mag het hotel verlaten en hun reis vervolgen. Alle passagiers zijn opnieuw getest. Dat meldt de GGD Kennemerland. Personen die nog wel positief getest zijn, blijven nog enige tijd in isolatie. 

Het Ramada Hotel Schiphol Airport in Badhoevedorp - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Vorige week vrijdag werden alle passagiers van twee vluchten uit Zuid-Afrika getest. Van deze passagiers verblijven 44 personen nog in isolatie in het hotel in Badhoevedorp nabij Schiphol, nadat zij positief werden getest op corona. 

Maandag is iedereen opnieuw getest. Meer dan de helft van de personen mag op basis van de nieuwe informatie vandaag het hotel verlaten en hun reis vervolgen. Volgens de woordvoerder van de GGD heeft ongeveer 90 procent van de hotelgasten aangegeven gevaccineerd te zijn. 

Dagelijks contact

Personen die positief getest zijn, blijven nog even in islolatie. Volgens GGD Kennemerland verschilt de situatie per persoon. Een aantal mensen heeft klachten, anderen nauwelijks. Artsen en verpleegkundigen van de GGD houden dagelijks contact met de personen die in het hotel verblijven.

De directeur van GGD Kennemerland, Bert van de Velden, laat weten blij te zijn dat meer dan de helft van de passagiers het hotel mag verlaten. Ook wil hij zijn grote waardering voor hen uitspreken. "Zij hebben goed meegewerkt, in een voor hen moeilijke situatie van isolatie."

Excuses en compensatie

De afgelopen dagen was er veel te doen geweest rondom de situatie rondom de vluchten vanuit Zuid-Afrika. Zo overweegt een Spaans-Portugees 'quarantaine-stel' juridische stappen te ondernemen. En eiste een groep passagiers uit Zuid-Afrika excuses en compensatie van Schiphol, KLM en GGD Kennemerland voor het handelen na het landen van de vlucht. 

De directeur van GGD Kennemerland hoopt op begrip van de mensen die nog even in het hotel moeten verblijven en geeft aan hen ruimhartig te voorzien in wat nodig is. "Ik hoop dat ook deze mensen snel weer verder kunnen reizen naar hun familie en naasten."

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]