Het aantal ongelukken met e-bikes neemt steeds meer toe. Gisterochtend was het nog raak in Bovenkarspel toen een 85-jarige vrouw met haar elektrische fiets botste met een 59-jarige mountainbiker en overleed in het ziekenhuis. Vooral ouderen zijn het slachtoffer van ongelukken met een e-bike. De Provincie Noord-Holland nam eerder dit jaar al maatregelen, al mocht dat voor deze mevrouw niet baten.
Afgelopen april meldde de provincie dat het aantal verkeersdoden dermate was toegenomen dat het prioriteit werd om actie te ondernemen. Zo vielen er in 2019 in Noord-Holland nog 30 doden door een fietsongeluk en was dit in 2020 opgelopen tot 37.
Een derde van alle fietsdoden in Nederland verongelukte op de e-bike en dat beeld is vergelijkbaar voor Noord-Holland. In bijna driekwart van de dodelijke fietsongelukken ging het in 2020 om een 60-plusser, zo schreef de NOS eerder.
Nul slachtoffers
De provincie schrok zo van die cijfers dat ze als doel hebben gesteld om het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen tot 0 in 2050. In een eerder interview met NH Nieuws vertelde gedeputeerde Jeroen Olthof van de provincie dat ze hiervoor concreet bezig zijn. "We willen samen met de gemeenten de onveilige plekken aanpakken. We zullen die met ingrepen veiliger gaan maken. Als je vindt dat je naar een slachtofferaantal van nul moet gaan, dan moet je hier elke dag mee bezig zijn."
Tekst gaat verder onder het artikel.
Volgens een woordvoerder bestaat de provinciale aanpak voornamelijk uit het opstellen van nieuwe veiligheidseisen bij het aanleggen van nieuwe fietspaden. Die eisen zijn dan weer gebaseerd op een inventarisatie van situaties waar fietsers zich onveilig voelen, die tot stand is gekomen samen met de Fietsersbond
"Die situaties bevinden zich in algemene op plekken waar veel verkeersstromen samenkomen, zoals in steden en dorpen", volgens een woordvoerder. Aangezien dat vaak om gemeentelijke wegen gaat, zijn er vanuit de provincie subsidies beschikbaar die gemeentes zelf kunnen aanvragen om wegen veiliger te maken.
Maatregelen
Inmiddels is op de website van de provincie te lezen dat er ook geld is vrijgekomen vanuit het landelijke programma 'Doortrappen', waarop gemeentes aanspraak kunnen maken.
Twaalf gemeenten hebben hiervoor een aanvraag ingediend, te weten Alkmaar, Den Helder, Haarlem, Heemskerk, Hollands Kroon, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Texel, Uitgeest en Wijdemeren. "Deze gemeenten zijn inmiddels allemaal, maar sommige al vanaf het voorjaar, volop met Doortrappen aan de slag met een divers activiteitenprogramma gericht op fietsveiligheid voor ouderen", zo valt te lezen op de website van de provincie.
Fietsles
Met het programma moeten ouderen bewust worden van hun fietsgedrag. Bij de aankoop van een fiets kunnen ouderen tips krijgen en ook krijgen zij fietsles aangeboden. De gemeenten die meedoen krijgen maximaal 10.000 euro voor het programma.
Tekst gaat verder onder het artikel.
Als aanleiding voor deze subsidie wijst de provincie niet alleen op een toename van het gebruik van e-bikes - en dus een grotere kans op ongelukken - maar ook op de steeds groeiende groep 60-plussers.
Helmplicht
Vanwege de toename in het aantal ongelukken pleitten verschillende artsen al voor een helmplicht voor e-bikers. Maar de Fietsersbond is sceptisch over het verplichten van de helm. Zo bleek uit onderzoek van de bond samen met de ANWB en de RAI-vereniging, dat veel mensen minder gaan fietsen als er een helmplicht zou komen. En dat zou dan weer schadelijk zijn voor de gezondheid van ouderen, zo stelde de Fietsersbond in het rapport.
Helaas konden de voorgenomen maatregelen en plannen niet voorkomen dat een 85-jarige mevrouw uit Bovenkarspel afgelopen weekend met haar e-bike met een mountainbiker in botsing kwam en daar later aan overleed.
Download de app
🔔 Blijf op de hoogte van nieuws uit jouw regio, download de gratis NH Nieuws-app via de App Store of de Google Play Store.