Ga naar Content

Schiphol bindt in: zomerchaos door personeelstekort en concurrentiestrijd

De directie van Schiphol heeft toegegeven dat de luchthaven te kampen heeft met een personeelstekort en een concurrentiestrijd tussen afhandelbedrijven, waarvan de medewerkers de dupe zijn. Zo'n 25 personeelsleden gingen vandaag verhaal halen bij Schiphol over de zomerchaos, die door het tekort werd veroorzaakt. Maar veel beter wordt het op korte termijn niet.

Actievoerders voor de deur van Schiphol Group - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Afgelopen zomer waren er lange wachtrijen met passagiers, vertragingen van vluchten en raakten koffers zoek door het grote personeelstekort op Schiphol. De luchthaven leek niet opgewassen te zijn tegen de grote vraag naar vliegreizen. Toch bleef Schiphol volhouden goed voorbereid te zijn geweest op de grote zomerdrukte. 

Vakbond FNV nam geen genoegen met die bewering van Schiphol en schreef een brief aan de directie, de werkgeversvereniging en demissionair minister Visser van Infrastructuur en Waterstaat. Daarin eist de bond dat een herhaling van de zomer van 2021 voorkomen wordt. Volgens Joost van Doesburg van FNV kan dat als er een einde komt aan de concurrentiestrijd tussen de acht afhandelingsbedrijven die op Schiphol actief zijn.

Veruit het meeste werk op Schiphol wordt door externe bedrijven uitgevoerd. De luchthaven huurt de bedrijven in om onder meer vluchten af te handelen, Schiphol schoon te houden, het beveiligingswerk te doen en voor de begeleiding van mindervalide passagiers.

De acht afhandelbedrijven moeten er bijvoorbeeld voor zorgen dat de vliegtuigen naar de juiste plek worden versleept, de bagage en vrachten worden geladen en gelost en dat passagiers worden ingecheckt. De beveiligers controleren passagiers, personeel en houden de wacht in en rondom geparkeerde vliegtuigen.

Om de zoveel jaar moeten die bedrijven zich (opnieuw) aanbieden aan Schiphol om hun plekje op de luchthaven te bemachtigen of te behouden. Volgens de vakbonden concurreren ze daarmee elkaar de tent uit, over de rug van het personeel.

Inmiddels zijn FNV en de Schipholdirectie om tafel gegaan en hebben de zomervakantie geëvalueerd. Daarbij heeft Schiphol erkend tot een soortgelijke conclusie te zijn gekomen die ook door de vakbond is getrokken: het personeel is de dupe van de concurrerende afhandelaren. Bovendien vindt Schiphol nu ook dat acht afhandelbedrijven een fors aantal is, in vergelijking met omringende landen die er maximaal twee of drie hebben.

Stakingen

Schiphol wil nu werken aan een cao die voor alle afhandelbedrijven hetzelfde is, maar waarschuwt tegelijk dat die er niet op korte termijn zal zijn. FNV heeft aangegeven Schiphol daarvoor de tijd te geven, maar sluit stakingen niet uit als er in het voorjaar geen akkoord ligt.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]