Ga naar Content

Steeds vaker brand door accu elektrische fiets; hoe veilig is het?

Steeds vaker horen we dat accu's van elektrische fietsen brand veroorzaken. Zo was het gisteravond nog raak in Wormerveer en vatten drie appartementen vlam. En een maand terug vloog een schuur in Assendelft in de hens, hoogstwaarschijnlijk ook door de accu van zo'n fiets. Bij de buurman komt de accu van zijn e-bike er niet meer in. Zijn e-bikes, en met name de accu's, echt zo onveilig of valt het wel mee?

Foto: Inter Visual Studio

Volgens de woordvoerder van de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland krijgt hij steeds meer meldingen binnen van brand veroorzaakt door accu's van elektrische fietsen: "Het gebeurt vaker". In 2019 schreef RTL Nieuws al dat er gemiddeld twee keer per week brand ontstaat door de accu van een elektrische fiets. 

Jeanette van 't Zelfde, woordvoerder van de ANWB, vertelde vanmorgen op NH Radio dat er steeds vaker incidenten met e-bikes voorkomen. "Dat komt vooral omdat er zo veel van die fietsen zijn verkocht. Zeker tijdens corona. Het gebeurt dus vaker doordat er veel meer e-bikes zijn."

Levensgevaarlijk

In Assendelft en Wormerveer kunnen ze hierover meepraten. Ruben Wolfrat is de buurman van de woning waar de schuurbrand plaatsvond in Assendelft. Hij hoorde eerst een harde klap en daarna begon zijn hond hard te blaffen. Even later zag hij een 'rookpluimpje' uit de schuur vandaan komen. In luttele seconden was het rookpluimpje veranderd in een fikse brand. "Het verbaast me hoe snel zo'n brand zich ontwikkelt. Je hoort een knal en even later staat de hele boel in de hens."

Tekst loopt door onder de video

Schuurbrand in Assendelft - Ruben Wolfrat

De brandweer zei toen dat hoogstwaarschijnlijk de accu van de e-bike de oorzaak was. Hij en zijn vrouw hebben allebei een e-bike, maar de accu's van hun elektrische fietsen laden ze binnen niet meer op. "Dat is levensgevaarlijk."

Verslaggever van NH Nieuws, Michel Gijselhart, sprak na de brand gisteren met enkele bewoners van de flat in Wormerveer. De persoon van wie de fiets was laadde haar fiets in de woning op, omdat er in de lockers van de woningen op de begane grond geen elektriciteit was. Volgens de bewoners greep ook hier heel snel het vuur om zich heen. Minstens een woning is daardoor onbewoonbaar geworden.

Oplaadkoffer

Toch is het opladen van een e-bike volgens de woordvoerder van de ANWB, niet gevaarlijk. "Alleen je moet wel goed opletten. Als de accu van de e-bike is gevallen, dan kan het zijn dat er scheurtjes in de accu zitten, waardoor de accu kan gaan lekken en er brand ontstaat."

"Als een accu gaat smeulen als je in bed ligt, dan merk je dat niet"

Jeanette van 't Zelfde, WOORDVOERDER VAN DE ANWB

Maar zo snel gaat dat niet. Het is vooral belangrijk dat je ervoor zorgt dat de accu altijd in goede conditie is. Het is bijvoorbeeld niet verstandig om de accu 's nachts op te laden. "Omdat je er dan niet bij bent. Als een accu gaat smeulen als je in bed ligt, dan merk je dat niet."

Om dit te voorkomen kunnen mensen met een elektrische fiets een oplaadkoffer aanschaffen waarin zij de accu kunnen doen. "Dan sluit je de accu af en mocht de accu toch gaan branden, dan beperk je de brand tot in je koffer."

Niet uit China

Een e-bike is dus volgens de ANWB veilig, zolang gebruikers alert zijn. Werner Hartman, eigenaar van de Fietskamer in Haarlem raadt vooral aan om geen goedkope elektrische fietsen of accu's uit China aan te schaffen. "Fietsen uit China kunnen nog steeds brandgevaarlijk zijn, maar die zie je ook bijna niet meer." De elektrische fietsen van tegenwoordig zijn bijna allemaal voorzien van lithium batterijen en die zijn volgens Hartman heel veilig. 

Het zijn met name de elektrische fietsen van tien jaar oud waar volgens Hartman wel eens gedoe mee was. "Een e-bike gaat niet langer mee dan acht tot tien jaar. Die fietsen zijn gewoon afgeschreven. Die zie je ook bijna niet meer." De fietsen en de accu's geproduceerd in de laatste jaren zijn heel veilig, aldus Hartman. 

E-bike specialist Werner Hartman van de Fietskamer geeft tips voor het onderhouden van de fietsaccu:

- Rijd je accu nooit volledig leeg. Als je de accu continu leegrijdt, dan heb je de kans dat de accu niet meer aangaat. Houd de accu tussen de 60 tot 80 procent opgeladen.

- Tegenwoordig hebben veel accu's beveiliging dat de accu niet doorlaadt. Voor de accu's die dat niet hebben, kun je het beste af en toe een halfuurtje bijladen en haal de accu er dan weer even uit.  

- Let op bij scheurtjes. Als er scheurtjes op de behuizing van de accu zitten, is dat niet erg. Maar je weet niet wat er binnenin zit en je wilt geen schade op de batterij. Als batterijen opladen, zetten ze uit, dan kan het gaan scheuren, het kan gaan het lekken en heb je de kans dat de accu in de fik vliegt. 

- Laad de accu op kamertemperatuur op. Laad de accu niet in de kou op en ook in de zon niet op. Dat is niet goed voor de levensduur van de accu. 

-  Let op bij dat de accu niet voorzien is van slechte kwaliteit batterijen uit China. Die kunnen in de fik vliegen, of er ontstaat kortsluiting. Bij een tweedehands of gereviseerde accu ligt het eraan wie het doet en hoe het gesoldeerd is. 

Lees ook

Download de app

🔔 Blijf op de hoogte van nieuws uit jouw regio, download de gratis NH Nieuws-app via de App Store of de Google Play Store.