Ga naar Content

Op weg naar een verbrede A9: de beloofde tunnel die niet kwam

Amstelveen wordt al ruim vijftig jaar in tweeën gedeeld door de Rijksweg A9. Even leek het erop dat ondertunneling van de snelweg weer voor een samensmelting zou zorgen, maar de kosten waren voor Amstelveen te hoog. In plaats van een tunnel, komt er nu een gedeeltelijke overkapping. Deel een van een tweeluik over een weg die de gemoederen bezighoudt.

Foto: Rijkswaterstaat

De werkzaamheden aan de A9 gaan de komende vijf jaar een zware wissel op Amstelveen trekken. De kritiek op het besluit om niet volledig te ondertunnelen, zwelt langzaam maar zeker weer aan. Zelfs door politieke partijen die toen voor gedeeltelijke ondertunneling hebben gestemd.

Gemiste kans

Zo denkt de fractie van GroenLinks nu anders. "Er is met een te kortetermijnvisie gedacht", zegt fractievoorzitter Lennart de Looze. "Achteraf is het echt wel een gemiste kans voor Amstelveen."

De Looze wijst op de geluidsoverlast en de luchtkwaliteit. "Al die voordelen zijn nu weggevallen. Wat blijft er over? Een ordinaire snelwegverbreding, waar Amstelveen zelf niets aan heeft."

Bekijk hier het eerste deel van het tweeluik 'De beloofde tunnel die niet kwam':

Tweeluik 'Amstelveen op weg naar verbrede A9' - deel 1 - NH Nieuws/AAN!

'Niet failliet'

Wethouder Herbert Raat, die vroeger nauw bij de plannen van verbreding en gedeeltelijke overkapping was betrokken, denkt nog steeds dat er een goede beslissing is gemaakt. "Alles afwegende, denk ik dat wij in Amstelveen een hele goede uitkomst hebben. We hebben een snelweg die zes meter onder de weg gaat, drie overkappingen waar we wat aan hebben en Amstelveen is niet failliet."

Lees ook

💬 Wil je iets kwijt?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]