Amstelveen wordt al ruim vijftig jaar in tweeën gedeeld door de Rijksweg A9. Even leek het erop dat ondertunneling van de snelweg weer voor een samensmelting zou zorgen, maar de kosten waren voor Amstelveen te hoog. In plaats van een tunnel, komt er nu een gedeeltelijke overkapping. Deel een van een tweeluik over een weg die de gemoederen bezighoudt.
De werkzaamheden aan de A9 gaan de komende vijf jaar een zware wissel op Amstelveen trekken. De kritiek op het besluit om niet volledig te ondertunnelen, zwelt langzaam maar zeker weer aan. Zelfs door politieke partijen die toen voor gedeeltelijke ondertunneling hebben gestemd.
Gemiste kans
Zo denkt de fractie van GroenLinks nu anders. "Er is met een te kortetermijnvisie gedacht", zegt fractievoorzitter Lennart de Looze. "Achteraf is het echt wel een gemiste kans voor Amstelveen."
De Looze wijst op de geluidsoverlast en de luchtkwaliteit. "Al die voordelen zijn nu weggevallen. Wat blijft er over? Een ordinaire snelwegverbreding, waar Amstelveen zelf niets aan heeft."
Bekijk hier het eerste deel van het tweeluik 'De beloofde tunnel die niet kwam':
Tweeluik 'Amstelveen op weg naar verbrede A9' - deel 1 - NH Nieuws/AAN!
'Niet failliet'
Wethouder Herbert Raat, die vroeger nauw bij de plannen van verbreding en gedeeltelijke overkapping was betrokken, denkt nog steeds dat er een goede beslissing is gemaakt. "Alles afwegende, denk ik dat wij in Amstelveen een hele goede uitkomst hebben. We hebben een snelweg die zes meter onder de weg gaat, drie overkappingen waar we wat aan hebben en Amstelveen is niet failliet."
💬 Wil je iets kwijt?
- Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Amstelveen en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.
- Whatsapp ons op 06 30 09 30 03
- Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Amstelland
- Mail ons jouw tips, verhalen, foto’s en filmpjes naar [email protected]
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]