Ga naar Content

Ophef om ongetest cabinepersoneel KLM terecht? Dit is hoe testen op Schiphol werkt

Er is ophef ontstaan over het ongeteste cabinepersoneel van vlucht KL861 van Schiphol naar Tokio van zaterdag 17 juli. De bemanning van de Dreamliner was van tevoren niet getest op corona, wat voor sommigen reden is om de stewardessen aan te wijzen als de verspreiders van het virus. Verschillende atleten van TeamNL die op deze vlucht zaten, bleken later besmet met het virus. NH Nieuws duikt in het test- en vaccinatiebeleid voor crew en reizigers op Schiphol.

Een Boeing 787-9 Dreamliner op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Volgens een woordvoerder van KLM kan worden uitgesloten dat een van de bemanningsleden aan boord van de KL861 een of meerdere passagiers tijdens de vlucht heeft besmet. "Bij navraag is gebleken dat bij de crew van de betreffende vlucht geen besmettingen zijn geconstateerd", aldus KLM. De bemanning is overigens bij terugkomst niet alsnog getest.

Uitzondering

Dat de bemanning vooraf aan de vluchten naar Tokio en terug naar Schiphol niet getest werd, is geen uitzondering. Tot een half jaar geleden moesten crewleden, ongeacht de bestemming, twee keer getest zijn om aan boord te mogen stappen. Die regel gold ook voor alle passagiers, maar voor bemanningsleden was wel een uitzondering gemaakt. Zij mochten voor vertrek en bij aankomst op Schiphol een antigeentest doen. Passagiers moesten een PCR- en een antigeentest doen voor het aan boord stappen naar Nederland.

Voor Japan geldt momenteel dat de bemanning niet hoeft worden getest, maar wel twee keer moeten worden getemperatuurd. De crew mag maximaal 72 uur in Japan blijven en moet tot de retourvlucht in quarantaine in hun hotel. Voor reizigers gelden er andere, veel strengere regels, maar ook zij hoeven voor de vlucht naar Schiphol niet getest te worden.

Artikel gaat verder onder de foto.

Bemanningsleden van KLM bij de XL-teststraat op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

'Coronavlucht' KL861

Nog even over vlucht KL861, die op sociale media inmiddels de 'coronavlucht' is genoemd. NOC-NCF heeft vanochtend bekendgemaakt dat het moeilijk te bewijzen is dat de besmettingen onder de sporters daar hebben plaatsgevonden. Mogelijk zijn ze besmet op Schiphol, tijdens het lange wachten op Tokio's Narita Airport of tijdens het vervoer naar het verblijf in Tokio.

Er waren 242 passagiers aan boord. Een Boeing 787-9 Dreamliner van KLM biedt plaats aan 294 inzittenden. KLM heeft nog drie type vliegtuigen die groter zijn dan de 787-9, maar volgens een woordvoerder is besloten die niet in te zetten voor het vervoeren van de sporters. Er wordt gekeken naar het aantal boekingen en de bezetting van de vluchten en daaruit bleek dat de Dreamliner het juiste toestel is voor deze route.

KLM heeft ook Boeing 787-10's en Boeings van het type 777-200 en -300. Die zijn allen groter dan de 787-9. Artikel gaat verder onder de fotoserie.

Net als voor reizigers geldt dat ook bemanningsleden voor het vliegen tussen Schiphol en een aantal hoogrisicobestemmingen nog steeds getest moeten worden, ongeacht of ze gevaccineerd zijn of niet. Reizigers die terugkomen uit Zuid-Amerika moeten bijvoorbeeld ook nog in quarantaine, cabinepersoneelsleden en piloten hoeven dat niet.

Strenger

Vanaf 8 augustus worden de inreisregels wel weer wat strenger voor reizigers. Wie dan terugkomt uit een code geel-gebied, moet kunnen aantonen dat hij gevaccineerd of getest is voor vertrek naar Nederland. Die regel geldt ook weer niet voor bemanningsleden van vliegtuigen.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]