Ga naar Content

Geen bredere fietstunnel onder station Hilversum: wel veiliger, maar veel te duur

De fietstunnel onder het station van Hilversum wordt niet breder gemaakt. Dat zou volgens de verkeersrichtlijnen wel moeten, maar kost een hoop geld: 15 miljoen euro. Het is maar de vraag of het plan het geld wel waard is, stelt onderzoeksbureau Goudappel Coffeng. Hilversum gaat daarom voor een goedkoper alternatief en kiest voor een opknapbeurt. De winst is daarbij minder, maar het scheelt wel een hoop geld.

Foto: FaceMePLS, CC BY 2.0

Het verbreden van de fietstunnel onder het station was een wens van de gemeente. De tunnel voldoet nu niet aan de verkeersrichtlijnen. Het fietspad van de tunnel is nu 3,5 meter breed, maar zou zeker een meter breder moeten worden om het toenemende aantal fietsen aan te kunnen. Onder andere de opkomst van de elektrische fiets speelt een rol. Elektrische fietsen maken meer snelheid dan gewone fietsen en een breder fietspad zou helpen om alles veiliger te laten doorstromen. 

Daarnaast zou ook de stoep van de tunnel aangepast moeten worden. De stoep is nu zo'n 2 meter breed, maar zou volgens de onderzoekers van verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng beter een halve meter breder kunnen zijn. 

Bredere tunnel helpt veiligheid

Aan de redenen voor de verbreding van de fietstunnel twijfelt niemand. Het onderzoekersbureau toont aan dat een bredere tunnel zorgt voor een betere veiligheid, maar ook meer voordelen heeft. Zou zouden onder meer de entrees van de nieuw te bouwen fietsenstallingen uit kunnen komen op de tunnel.

Lees ook

Daar staat wel tegenover dat de kosten te hoog zijn. Er wordt vooraf al gesproken over vijftien miljoen euro, maar dat bedrag kan nog verder oplopen. De onderzoekers twijfelen of de kosten wel opwegen tegen de baten. Daar komt bij: de tunnel is nu niet per se onveilig. 

Hilversum zet daarom een streep door het plan. De gemeente zou het 'verkeersprobleem' onder het spoor door wel goedkoop kunnen aanpakken door het voetpad weg te halen. Dat geeft meer ruimte voor een breder fietspad. Een andere oplossing is het omleiden van het fietsverkeer door de verderop gelegen Beatrixtunnel. Beide alternatieven geven echter ook een hoop nadelen. Zo zorgt het weghalen van het voetpad er voor dat voetgangers door het station moeten, maar onder meer de ov-poortjes leveren zo'n barrière op dat de onderzoekers verwachten dat ze alsnog door de tunnel gaan. 

Grote opknapbeurt

Hilversum gaat daarom voor een hele andere optie: een grote opknapbeurt van de stationstunnel. Dat zou de verkeerssituatie ook verbeteren, al is de winst wel een stuk kleiner dan het verbreden van de tunnel. Het werk komt wel een flink stuk goedkoper uit. 

Volgens dat plan worden de hellingbanen naar de tunnel toe een stuk breder en wordt de verlichting in de tunnel aangepakt. Daarnaast zou de tunnel ook een stuk groener gemaakt kunnen worden, zodat het geheel aantrekkelijker is om doorheen te rijden. 

Het plan met de tunnel valt onder het grotere plan om de twee kanten van het station beter met elkaar te verbinden. Het spoor is nu nog een barrière. 

Meer nieuws uit 't Gooi?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit 't Gooi. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Gooi

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected] 

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]