Ga naar Content

Amsterdam steekt ton in campagne om toerisme op gang te krijgen

De gemeente Amsterdam pompt 100.000 euro in een online campagne die toeristen moet verleiden om de hoofdstad te bezoeken. De komende week richt de campagne zich op bezoekers uit Nederland, een week later start de campagne voor bezoekers uit dichtbijgelegen landen.

Foto: AT5 / Martijn van Veen

Dat schrijft wethouder Victor Everhardt (Economische Zaken) in een brief aan de raad. Het gaat om korte video's die voorafgaand aan het bezoek via sociale media zullen worden verspreid en om online uitingen die tijdens het verblijf worden getoond om de bezoeker te wijzen op het totale aanbod van de stad. Het bedrijfsleven draagt nog eens 60.000 euro bij aan de campagne.

Campagne

"Horeca, winkels en culturele instellingen in Amsterdam zijn zwaar getroffen door de gevolgen van de coronacrisis", aldus Everhardt. "De bezoekers uit binnen- en buitenland hebben tijdens de crisis niet kunnen genieten van het bijzondere aanbod van Amsterdam en de regio. De bezoekers komen weer naar onze stad en met deze campagne sturen we op het type bezoek en leveren we daarmee een bijdrage aan het economisch herstel van de stad en de regio."

Doel van de wethouder is de bezoekerseconomie weer op gang te krijgen. De online campagne maakt samen met het congressenplan en de lopende campagne 'Amsterdam maakt Mokum', die zicht richt op Amsterdammers om hun stad te verkennen, onderdeel uit van het Economisch herstel- en investeringsplan 2021-2024 'Versterken en vernieuwen'.

Nieuw imago

Everhardt: "Parallel daaraan werken we aan een nieuw internationaal imago van Amsterdam, waarmee we bezoekers aantrekken om voor cultuur in de brede zin van het woord naar de stad te komen. Het neerzetten van een nieuw imago bij potentiële bezoekers zal enkele jaren in beslag nemen. " 

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]