Ga naar Content

Elektrische pont wordt getest: "Ik ga ervan uit dat ze een stuk zekerder zijn"

Het is bijna niemand in Velsen ontgaan: de nieuwe, elektrische pont is aangekomen. Het schip doet nog geen dienst, maar maakt al wel de tongen los. "Ik heb gehoord dat-ie een stuk groter en sneller is", zegt een fietser die van zijn werk bij Tata Steel komt. "En het belangrijkste is misschien nog wel de duurzaamheid."

Hoge verwachtingen van nieuwe pont Velsen - NH Nieuws

Het duurt nog wel even voordat de pont in gebruik wordt genomen. De verwachting is dat dat in het vierde kwartaal van dit jaar zal gebeuren. Tot die tijd wordt er getest en doen de dik negentig jaar oude dieselponten nog dienst. Hoewel de schepen de laatste maanden nauwelijks gebreken vertonen, blijft het gevaar op uitval bestaan. De huidige ponten lopen op hun laatste benen. Nieuwe onderdelen zijn niet meer beschikbaar.  

Ontwikkeling

Cor Oudendijk, voorzitter van het IJmuider Zee- en Havenmuseum, kan niet wachten op het moment dat de nieuwe boot in gebruik wordt genomen. "Het doet me wel wat. De hele ontwikkeling die de vaart heeft doorgemaakt. Eerst waren er de raderponten, toen de kettingponten, daarna de stoomponten en de motorponten en nu dít, geweldig."

Oudendijk, oud-havenmeester van Amsterdam, heeft vooral de laatste jaren het belang van de pont leren waarderen. "Doordat de sluisroute vanwege veiligheid (er wordt gewerkt aan de zeesluis red.) dicht was, was de druk op de pont groot. Als de pont dan uitvalt, merk je hoe kwetsbaar je bent. Dan kunnen mensen die hier wonen en bij Tata Steel werken opeens een stuk moeilijker op hun werk komen. Ik hoop en ga er van uit dat de nieuwe ponten een stuk zekerder zijn."

Lees ook

Meer nieuws uit de IJmond?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit de IJmond. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/IJmond

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]