"Een revolutionair voertuig dat is voorzien van de nieuwste technologieën." Zo omschrijft de brandweer de nieuwe hybride tankautospuit die vanaf deze zomer in de stad in gebruik wordt genomen. Commandant Tijs van Lieshout neemt vandaag de sleutels in ontvangst van de Oostenrijkse fabrikant.
Korpsen uit Amsterdam, Londen, Berlijn en Oslo leverden de laatste vijf jaar hun input en wensen aan fabrikant Rosenbauer International voor de elektrisch aangedreven tankautospuit. Dat is anders dan bij bijvoorbeeld een reguliere tankautospuit, waarbij een vrachtwagen wordt omgebouwd. Dit pre-productie model wordt de komende tijd niet alleen in Amsterdam, maar ook door de korpsen van Berlijn en Dubai getest.
Brandweer Amsterdam-Amstelland had al een aantal elektrische auto's, maar nog geen blusvoertuig. De brandweer wil in 2030 emissieloos zijn. Van Lieshout: "Dit sluit aan bij het streven van de gemeente Amsterdam om in 2030 een zero-emissie binnenstad te hebben."
Dieselgenerator
Helemaal emissieloos is het voertuig echter niet. De blusauto kan met twee accupakketten een uur rijden en heeft een actieradius van in totaal honderd kilometer. Als de accu's onder de vijftien procent zakken, slaat er een dieselgenerator aan die de accupakketten oplaadt. Daarmee kan er dan nog eens vijf uur langer worden gereden.
Toch is dit volgens de brandweer schoner dan een gewone dieselmotor, omdat de generator op een vast toerental draait.
💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?
- Blijf op de hoogte via nhnieuws.nl/amsterdam
- Mail je tips naar [email protected]
- Praat mee en deel jouw nieuws in onze speciale Amsterdamse Facebookgroep!
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]