Ga naar Content

Johan blijft zoeken naar vermiste vliegers: "Ze hebben ons vrijheid gegeven"

Het is wel even een ander gezicht: een grote kerel in een klein bootje, maar Johan Graas is er blij mee. Graas is van de stichting Aircraft Recovery Group 1940-1945. Hij heeft zich er inmiddels bij neergelegd dat hij de Argonaut - een twaalf meter lange, robuuste voormalige politiepatrouilleboot-  heeft moeten verkopen. Te duur in onderhoud en de kosten voor de ligplaats kon de stichting niet meer betalen omdat ze door corona geen inkomsten meer hebben uit het Luchtoorlogmuseum in Fort Veldhuis. 

Johan heeft zelf maar een boot gekocht om wrakken te zoeken - NH Nieuws

"Normaal verhuurden we ook de ruimtes aan bedrijven, maar dat ligt allemaal stil", verklaart Johan de financiële nood. Met de Argonaut zocht hij jarenlang met duikers in het Marker- en IJsselmeer naar vliegtuigwrakken uit de Tweede Wereldoorlog.

"Er liggen nog zo veel wrakken met vermiste mensen. Ik kan het niet over mijn hart krijgen om daar geen onderzoek meer naar te doen. De nabestaanden hebben recht op antwoord."

Brieven van nabestaanden 

In de loop der jaren heeft Johan enkele tientallen vliegtuigwrakken geborgen en vermisten geïdentificeerd. Vooral dit laatste is volgens hem zeer belangrijk. "Er komen nog steeds brieven binnen van nabestaanden die vragen of ik onderzoek wil doen naar een oom of een opa, een vader die nog steeds vermist zijn. En dat grijpt mij aan",  vertelt Johan in zijn nieuwe onderzoeksboot die hij Liberator heeft genoemd, naar een Amerikaans gevechtsvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog.

Johan staat nu weer te popelen om het water op te gaan. Door corona is het alweer anderhalf jaar geleden dat er gezocht kon worden naar de wrakken. De nieuwe boot is weliswaar klein en minder stabiel, maar met twee duikers aan boord moet het toch kunnen, meent Johan.

"Deze vliegers hebben gestreden voor onze vrijheid en daarbij het leven gelaten"

Johan Graas

Hij gaat nu eerst proefdraaien in de buurt van het fort om vervolgens binnenkort op het IJsselmeer bij het Friese Makkum onderzoek te gaan doen. Groot voordeel is nu dat hij de nieuwe boot gewoon achter de auto kan hangen en overal naartoe kan rijden. "Dat scheelt geld en veel tijd", zegt Johan.

Naar schatting zijn er zo'n 300 Engelse en Amerikaanse vliegtuigen tussen 1940 en 1945 neergestort in het Marker- en IJsselmeer. Johan vindt het ook een plicht om de vermisten een echt graf te kunnen geven. "Geen zeemansgraf maar een graf waar de nabestaanden naartoe kunnen en bloemen kunnen leggen. Deze vliegers hebben gestreden voor onze vrijheid en daarbij het leven gelaten, dan mogen we toch wel minimaal ze gaan zoeken, bergen en een officieel graf geven."

💬 Wil je niets missen uit Zaanstreek-Waterland?

Taalfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]