Ga naar Content

Instorten Grimburgwal deels door boten veroorzaakt

Het instorten van de Grimburgwal in september vorig jaar is deels veroorzaakt door vaarverkeer. Doordat draaiende schepen de bodem omwoelden, werd de gracht dieper dan de kademuren aankonden. Ook zou de kade te lijden hebben gehad onder aanvaringen door boten.

Foto: AT5

Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek door een team van TU Delft, AMS, Deltares en SkyGeo op verzoek van de gemeente. In oktober vorig jaar was er al een vermoeden dat boten en werkzaamheden te maken hadden met de instorting van de kade.

Destijds was ook gepensioneerd schipper Henk ervan overtuigd dat het aan de rondvaartboten lag. Hij legt uit: "Bij het aan- en afmeren draaien ze met het schroefwater weer weg. Dat schroefwater gaat onder die muur door en spoelt elke keer een beetje zand weg. En zo krijg je instortingen. Die schippers kunnen daar niets aan doen, maar het is wel zo."

Meerdere oorzaken

De lichte constructie van de kade en het vernieuwen van het trottoir worden als andere oorzaken genoemd voor het instorten. Het laatste duwtje was waarschijnlijk het vernieuwen van het straatwerk geweest in mei en in augustus 2020. Het straatwerk zorgde voor een extra belasting op de kade. 

Wethouder bezorgd

Vanaf 2023 is er jaarlijks ruim 40 miljoen euro nodig om het achterstallig onderhoud  aan bruggen en kades aan te pakken, maar het zicht op structurele middelen hiervoor ontbreekt. "Zonder deze middelen zal de achterstalligheid weer oplopen", schreef wethouder Egbert de Vries (Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit) gisteren in een brief aan de gemeenteraad

Download de app

🔔 Blijf op de hoogte van nieuws uit jouw regio, download de gratis NH Nieuws-app via de App Store of de Google Play Store.