Het is een variatie op het bekende 'briefje in de brievenbus'. Makelaar Arwin Westeneng wil niet langer wachten tot mensen hun huis te koop zetten, maar benadert huizenbezitters zelf als een van zijn klanten de woning graag wil kopen.
In de huidige overspannen huizenmarkt is er een schreeuwend tekort aan koophuizen. En dus wordt het aanbod voor kopers steeds kleiner. De kans dat je je droomhuis vindt, neemt af en tegelijkertijd rijzen de prijzen de pan uit.
Westeneng kiest daarom voor een onorthodoxe manier om zijn klanten aan een droomhuis te helpen. In de nieuwe aanpak kunnen huizenzoekers bij de makelaar aangeven op welke adressen zij graag zouden willen wonen. Dat mogen er maximaal twintig zijn.
De makelaar benadert vervolgens de huidige bewoners in de hoop dat ze - ook al waren ze het misschien niet van plan - hun huis willen verkopen. Een soort 'open sollicitatie' dus, omdat er in principe geen vacature is.
"Het is uiteindelijk aan de huizenkoper de keus welke prijs hij wil betalen"
Voor de makelaar is de nieuwe werkwijze interessant. Die boort nu een compleet nieuwe voorraad woningen aan die niet op de bekende huizensites staan. Omdat er steeds meer makelaars bijkomen, en tegelijkertijd het aanbod aan woningen afneemt, wordt de spoeling voor de makelaars dunner.
Voor huizenkopers biedt het een extra kans om zonder de stress van biedingen toch een mooi huis te vinden. Maar de nieuwe aanpak kan ook gevolgen hebben voor de prijs van een huis. Als de bestaande eigenaar weet dat er kopers zijn voor zijn of haar huis, zal die immers geneigd zijn de hoofdprijs te vragen.
Westeneng ontkent dat niet, maar stelt dat met de huidige praktijk van massale biedingen de prijs ook opgedreven wordt. "Het is uiteindelijk aan de huizenkoper de keus welke prijs hij wil betalen."
Pak an doen
Noord- Hollanders zijn slim, innovatief en ondernemend. In het tv-programma Pak an doen kijken we hoe de nuchtere Noord- Hollander het aanpakt. We testen niet en spreken geen oordeel uit. We signaleren, kijken naar verscheidenheid en zoeken opmerkelijke initiatieven op. Wat is het geheim van succesvol zijn? En welke tips hebben ervaren ondernemers voor de beginners?
Tips? Stuur een mail naar [email protected]