Ga naar Content

Winkelen op afspraak geeft ondernemers een (klein) appeltje voor de dorst

NOORD-HOLLAND – Ondernemers reageerden gemengd op het idee voor winkelen op afspraak, maar voor sommige ondernemers maakt de nieuwe manier van shoppen het gemis uit de lockdown een beetje goed. Vooral winkeliers in het hogere segment halen er nog wat uit, al missen ook zij de toevallige passant.  

Foto: Adobe Stock

Sinds 3 maart mogen consumenten weer de winkels in. Al is dit geen vrijbrief om een middagje door de winkelstraat te struinen. Op afspraak en minimaal vier uur van tevoren, kunnen mensen die wat nodig hebben weer terecht bij hun favoriete winkel. 

Geen spontaniteit

Voor Tom Köster van kledingwinkel Köster Fashion in Alkmaar geeft het winkelen op afspraak een beetje lucht. "Het is iets, maar het is nog niet ideaal. We hebben wel een hoop afspraken, maar we missen de toevallige passant." Het scheelt voor hen dat ze veel vaste klanten hebben. "Het gaat daardoor een stuk beter dan het ging. Ik merk ook dat de mensen heel veel zin hebben om te kopen."

Köster merkt vooral dat mensen heel enthousiast zijn, omdat ze veel andere dingen niet kunnen doen en geld overhouden. Ook zal het volgens hem een groot verschil maken als de horeca weer open kan. "Dat helpt om een stad heel gezellig te maken. In die zin denk ik dat we allemaal een goed seizoen krijgen."

"We zijn dubbel getroffen, maar gelukkig loopt de mode redelijk door"

Kim Laan van kledingwinkel diverzo in den helder

Kim Laan van kledingwinkel Diverzo in Den Helder houdt de moed er in. "We doen een hoop. We grijpen alles aan om er op een positieve manier doorheen te komen." Het shoppen op afspraak deden zij al vijf jaar. Nu er geen andere mogelijkheid is om te shoppen, merkt ze dat de drempel voor de consument al helemaal weg is. "Je hebt geen keuze."

Laan heeft naast haar modezaak ook een horecazaak. "We zijn dubbel getroffen, maar gelukkig loopt de mode redelijk door." Het winkelen op afspraak werkt voor hen voor nu prima. "We hopen het zo nog een tijdje vol te houden. Al zou ik het liefst mijn deuren volledig openen, want je bereikt nog steeds een hele doelgroep niet."

Waar het sommige winkeliers maar een beetje lucht geeft, pakt het voor Joany Koudijs, store manager van de kledingzaak Holtzhaus in Haarlem heel goed uit. "We hebben nu al het dubbele gedraaid van vorig jaar. Dat was niet zo moeilijk, omdat vorig jaar de hele boel in elkaar stortte." Vooral de vrouwen gaan volgens hem helemaal los. "Het is een mega inhaalslag." Toch is het niet allemaal goud wat er blinkt, want de winkelier mist de spontaniteit van de mensen die bij hem komen shoppen.

Zonder afspraak

Dat is ook wat Djelko van Es, voorzitter van de Blaricumse ondernemersvereniging merkt. "Voor de mensen die willen shoppen is het ideaal, maar de mensen die willen snuffelen hebben geen voornemens om een afspraak te maken. Daar schort het aan." Van Es vindt dat het van tevoren boeken van een afspraak niet functioneert. Het zou volgens hem beter zijn als klanten kunnen aanbellen en alleen naar binnen mogen als de winkel leeg is.

"Als iemand zonder reservering langskomt, dan zeg je natuurlijk 'ja, kom binnen'. Ook al hebben ze niet de vier uur van tevoren gereserveerd"

Anonieme ondernemer

Een van de ondernemers, die liever anoniem blijft, erkent dat zij weleens mensen binnenlaat zonder afspraak. Vooral voor de ochtend vindt de winkelier het lastig dat mensen een dag van tevoren moeten reserveren om een afspraak te maken. "Als iemand zonder reservering langskomt, dan zeg je natuurlijk 'ja, kom binnen'. Ook al hebben ze niet de vier uur van tevoren gereserveerd." De winkelier vertelt dat ze er alles aan hebben gedaan om niet in te storten. Ook tijdens de lockdown bleven zij doordraaien. "We werden grijs gebeld door mensen die kleding nodig hadden. Dan bracht ik gewoon de artikelen."

Auto verkopen

Falco Bloemendal, centrummanager van Haarlem, vindt dat het niet te lang meer moet duren. "Anders krijgen we een hoop leegstand. Nu is de leegstand nooit zo laag geweest als nu. Maar zodra de uitgestelde rekeningen betaald moeten worden, binnen nu en twee maanden, dan komen de problemen." Volgens hem zijn er zelfs ondernemers die inmiddels hun auto moeten verkopen om overeind te blijven. "Maar dit zijn wel de uitzonderingen."

De centrummanager kan zich voorstellen dat voor sommige winkeliers het winkelen op afspraak lucratief kan werken. "Vooral de winkels in het hogere segment met luxeartikelen kunnen het redelijk goed doen. Daar tik je wel 300 tot 400 euro per dag af."

Voorlopig blijft het winkelen op afspraak zoals het is. Vanavond is er weer een nieuwe persconferentie, maar waarschijnlijk komen er geen nieuwe versoepelingen om de mogelijkheden voor het winkelen te verruimen. 

Lees ook

Download de app

🔔 Blijf op de hoogte van nieuws uit jouw regio, download de gratis NH Nieuws-app via de App Store of de Google Play Store.