IJmond

NL
V

Weggebruikers die zelf hoogtemeldingen Velsertunnel afwikkelen: "Wachten op ongelukken"

13 maart 2021, 15.33 uur · Aangepast 16 maart 2021, 08.19 uur · Door Dennis Mantz

VELSEN-NOORD - Weggebruikers die midden op de snelweg buitenlandse chauffeurs de omleiding wijzen na een hoogtemelding bij de Velsertunnel. Voor de IJmonders is het een alledaags tafereel. Tunnelbeheerder Rijkswaterstaat is hierdoor mikpunt van kritiek, die vanuit verschillende hoeken wordt opgeroepen verantwoordelijkheid te nemen. 

NH Nieuws

Een trucker, automobilist of motorrijder die midden op de A22 met handen en voeten buitenlandse chauffeurs probeert wegwijs te maken bij een tunnelafsluitng. Tot ergernis en frustratie van LGV Velsen-raadslid Peter Stam gebeurt het dagelijks.

"Het is werkelijk ongelooflijk dat dit in deze tijd nog zo gaat", foetert hij. "De tunnel is in 2016 voor een enorm bedrag gerenoveerd en dan worden vrachtwagens uit het buitenland in het Nederlands toegesproken. Daar snapt zo'n man natuurlijk niets van en dan zie je gefrustreerde mensen uit hun auto springen om het te gaan te vertellen. Levensgevaarlijk", zegt Stam tegen NH Nieuws.

Ook beroepschauffeur Jan van Oostveen uit Velserbroek maakt zich er al jaren kwaad over. "Als mensen over het wegdek lopen, dan is het wachten op ongelukken", steekt hij van wal. "Het kan toch niet waar zijn dat automobilisten een hoogtemelding moeten afwikkelen, omdat Rijkswaterstaat het niet voor elkaar krijgt? Ze laten het ontzettend afweten. Om te beginnen zou je deze transporteurs gewoon in meerdere talen kunnen toespreken, maar ook kun je denken aan een matrixbord met een kentekennummer en een pijl erop. Dat is toch geen hogere wiskunde?"

Beroepschauffeur Jan heeft forse kritiek op Rijkswaterstaat:

Rijkswaterstaat mikpunt van kritiek - NH Nieuws

Branchevereniging Transport Logistiek Nederland (TLN) vindt weggebruikers op het wegdek 'gevaarlijk' en denkt dat Rijkswaterstaat de afhandeling beter kan organiseren.

"Alleen in het Nederlands communiceren is dus onvoldoende. Dat is ook een van de redenen waarom TLN adviseert om fotoborden te plaatsen bij tunnels waar het aantal hoogtemeldingen hoog is. Die borden laten een foto zien van het voertuig dat volgens het signaleringssysteem te hoog is, zodat het vóór de tunnel de weg kan verlaten. Daarnaast bereiken fotoborden ook buitenlandse chauffeurs die geen Nederlands of Engels kunnen", aldus een woordvoerder van de branchevereniging.

Hoogtemeldingen
Hoogtemeldingen bij de Velsertunnel zijn al jarenlang een probleem. In 2017 ging de tunnel weer open na een lange renovatie. Onder meer de doorrijhoogte werd met 12 centimeter verhoogd. Niettemin blijft de tunnel koploper in Nederland als het gaat om afsluitingen door een hoogtemelding. In 2020 waren dat er nog altijd 1812, zo'n 35 keer per week. Dat is vergelijkbaar met 2019.

Rijkswaterstaat heeft echter geen plannen om de communicatie naar buitenlandse chauffeurs bij de Velsertunnel te veranderen. "We roepen standaard twee keer om in het Nederlands. In het verleden hebben we in meerdere talen (Engels, Duits, Frans, soms Spaans) omgeroepen, maar dat had geen extra effect. Gericht omroepen in een andere taal werkt vaak ook niet. De nationaliteit van de chauffeur komt niet altijd overeen met die van de vrachtwagen. Er komt altijd een weginspecteur ter plaatse om de chauffeur voor de tunnel weg te halen."

Quote

"Als mensen over het wegdek lopen, dan is het wachten op ongelukken"

jan van oostveen, beroepschauffeur

Wandelen over het wegdek om te waarschuwen is volgens de tunnelbeheerder echter niet de bedoeling. "We begrijpen dat het frustrerend is als je voor een dichte tunnel staat door een te hoge vrachtwagen. Uitstappen om de chauffeur te waarschuwen is echter gevaarlijk en onwenselijk. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen door achteropkomend verkeer, zoals een motor die tussen stilstaande voertuigen doorrijdt, een weginspecteur en hulpdiensten", aldus de woordvoerder.

Wettelijk mogen vrachtwagens in Europa maximaal 4 meter hoog zijn. Maar in de praktijk wisselt de hoogte van een vrachtwagen, vaak door een opbollend zeil. Wanneer een vrachtwagen hoger is dan de maximale hoogte, wordt er een waarschuwing gegeven. Rijdt de chauffeur toch door, dan gaan de slagbomen dicht.

Niettemin wil Peter Stam van fractie LGV Velsen dat Rijkswaterstaat verantwoordelijkheid neemt en kijkt wat wel mogelijk is. "Ik ga volgende week schriftelijke vragen stellen aan de wethouder in Velsen, want dit moet gewoon worden aangepakt hier."

Meer nieuws uit de IJmond?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit de IJmond. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/IJmond

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]