Ga naar Content

Droomdebuut: Tomas maakte helemaal alleen een van de beste games van het jaar

AMSTERDAM - De Noord-Hollandse spelontwikkelaar Tomas Sala is genomineerd voor een Bafta-award, een van de meest prestigieuze prijzen in de gamewereld. Zijn titel The Falconeer is volgens de Britse jury een van de 'beste debuten' in de industrie. Het is een kroon op de vele jaren werk die hij in zijn eentje in het project stak, zegt Sala tegen NH Nieuws.

Tomas Sala en zijn videogame The Falconeer - Foto: Tomas Sala

De Bafta-awards zijn Britse film- en televisieprijzen die ieder jaar worden uitgereikt. Sinds 2004 zijn er ook prijzen voor de beste computerspellen. "Binnen de gamingindustrie zijn het de meest gerenommeerde prijzen, knetterprestigieus. Het is net als een Oscar-nominatie", zegt ontwikkelaar Tomas Sala.

Het nieuws over zijn nominatie kwam vrij onverwacht. Hij zat in de auto om zijn kinderen op te halen, toen hij een groepsgesprek kreeg. "Mijn uitgever belde me en ik zag dat er zeventien mensen in het gesprek zaten. Dus ik dacht wel: hier is wat aan de hand. Hartstikke leuk. Het kwam vrij ongepland, een beetje als een verrassing."

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

Want het is best bijzonder om in je eentje tussen een rij andere hele grote titels uit de videogamewereld te staan, zegt hij. "Waar miljoenen in omgaan. En ik doe het in mijn eentje, in Nederland. Het is een heel bijzonder ding en dat voelt heel goed."

De jury vindt Tomas spel The Falconeer een van de beste debuutgames van het afgelopen jaar. Het kwam eind vorig jaar uit, nadat hij er in zijn eentje jaren vanuit huis aan had gewerkt.

Burn-out

Voordat hij aan het solo-project begon, had Sala zijn eigen bedrijf in Amsterdam, waar hij met meerdere mensen aan videogames werkte. "Daar ben ik toen mee gestopt. Ik kreeg vijf jaar geleden een burn-out. Ik merkte dat ik vastliep in het werk en vond het moeilijk om leiding te geven aan mensen. Ik ben niet het meest georganiseerd als mens."

Dat was het moment dat hij besloot om zich vol op een project te storten dat volledig van hem zelf is. Een spannende beslissing die niet zonder risico was, zegt hij ook nu. "Ik heb een gezin, inmiddels heb ik drie kinderen. Achteraf kan je eigenlijk pas goed inschatten hoe groot het risico is geweest. Het is een hele grote industrie en je bent een kleintje. Dan moet je toch proberen ervan te leven, maar het lukte."

"Ik zit in de slaapkamer van de kinderen te werken. Dat is onhandig, maar ook wel heel prettig. Je bent er eigenlijk altijd voor ze"

Tomas Sala

Al het werk deed hij vanuit huis. En nu nog steeds. "We hebben niet zo'n heel groot huis, dus ik zit in de toekomstige slaapkamer van de kinderen te werken. Dat is onhandig, maar ook wel heel prettig. Je bent er eigenlijk altijd voor ze. Soms ben je zo druk dat je mentaal afwezig bent, daar moet je wel voor waken."

De nominatie voelt dan ook als een hele mooie erkenning voor al het werk, zegt Sala. Zeker omdat de lancering van zijn spel afgelopen jaar vanwege de coronacrisis erg stilletjes was. "Je wordt er heel onzeker van. Je hebt zo weinig contact met mensen, het is heel beperkend. Ik kreeg een fles champagne en dat was het dan. Maar dit is een bijzonder ding en dat voelt heel goed."

Persoonlijk

The Falconeer, het werk van Sala, draait om een gevecht in de lucht. "Het is een combinatie van vliegspelletjes en vechtspelletjes, dat was al heel lang niet gedaan. En het andere is dat het een heel persoonlijk verhaal heeft: van ergens niet gelukkig zijn en ontsnappen daaraan. Het is heel artistiek, dat maakt het anders. Het is een heel persoonlijk spel."

Zo ziet de game van Tomas Sala eruit:

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]