Ga naar Content

Gerelateerde videos

Duurzaamheid staat deze week centraal in Pak An Doen (23)

Tenten van oude spijkerbroeken, relatiegeschenken van mondkapjes en eerlijke koffie in composteerbare verpakking. Als je als bedrijf niet duurzaam bent, dan tel je niet meer mee. 

Foto: NH / Pak An Doen

Bij een zeilmakerij in het bekendste vissersdorp van Nederland naaide men bijna 100 jaar geleden van zeildoek een tent in elkaar. Niet wetende dat daarmee de basis was gelegd voor een nieuw hoofdstuk van het bedrijf. Inmiddels is het een grote tentenfabriek en kan men het predicaat 'Hofleverancier' op gevel schroeven. 

Zeildoek werd lichtgewicht katoen en inmiddels maakt men tenten van oude spijkerbroeken en hennep. Het coronavirus zorgde voor een onverwachte meevaller. Kilometers met doorzichtig kunststof plastic is er vorig jaar verkocht. Normaal gesproken wordt het gebruikt om ramen in tenten te maken maar nu bleek het een ideale bescherming voor baliemedewerkers tegen het virus.

Foto: NH / Pak An Doen

In Amsterdam heeft men een oplossing bedacht voor de vele gebruikte mondkapjes die weggegooid worden. Omdat er plastic in verwerkt zit, is hergebruik lastig. Een producent van relatiegeschenken ziet er wel brood in. De ingezamelde mondkapjes worden vermalen en verwerkt tot kunststof platen. Van deze platen worden houders gemaakt voor laptops en mobiele telefoons. Handig voor je 'zoom-meeting'.

Foto: NH / Pak An Doen

Starters Riana en Sebastiaan uit Het Gooi zien mogelijkheden met duurzame koffie. Na jaren bij een grote 'corporate' is het tijd voor een eigen bedrijf waarmee ze de koffiewereld willen veranderen. Eerlijke koffie in composteerbare verpakking met een Gooische 'twist'. Het is pionieren en hopen dat de grote jongens niet zo snel kunnen veranderen. Ze doneren één cent per kop koffie aan een goed doel. En met 36 miljoen koppen koffie per dag in Nederland kan dat flink oplopen.

Pak an doen
Noord- Hollanders zijn slim, innovatief en ondernemend. In het tv-programma Pak an doen kijken we hoe de nuchtere Noord- Hollander het aanpakt. We testen niet en spreken geen oordeel uit. We signaleren, kijken naar verscheidenheid en zoeken opmerkelijke initiatieven op. Wat is het geheim van succesvol zijn? En welke tips hebben ervaren ondernemers voor de beginners?

Tips? Stuur een mail naar [email protected]