Ga naar Content

Sneeuwstorm laat sporen na bij GVB: morgen einde dag pas rijden alle trams weer

AMSTERDAM - Drie dagen na de sneeuwstorm rijden zeven van de dertien tramlijnen nog steeds niet. Vier andere lijnen van het GVB rijden volgens een beperkte dienstregeling en maar twee rijden er op dit moment volledig. Ramon Rippens, manager Trams van het GVB, denkt dat de problemen door de sneeuw pas vrijdagochtend volledig opgelost zullen zijn.

Foto: Richard Carels

Alhoewel alle bussen ondertussen weer volgens de normale dienstregeling rijden, wachten de trams al ruim drie dagen op een schone rails om de remise weer te kunnen verlaten. Probleem is dat de rails nog steeds bedekt is met sneeuw en ijs.

Tramlijnen 1, 3, 4, 13, 14, 24 en 25 rijden nog steeds niet en voor tram 25 is een pendelbus ingezet. Manager Trams bij het GVB Ramon Rippens vertelt dat hun tramnetwerk is ingericht op gemiddelde temperaturen en dit soort extreem weer 'met een combinatie van (poeder)sneeuw, wind en strenge vorst' maar beperkt aan kan.

Interview met manager Ramon Rippens verantwoordelijk voor de tramdivisie van het GVB - NH Nieuws

"Het is een vicieuze cirkel. We vegen schoon, strooien pekel in de rails en wissels, dat er vervolgens weer wordt uitgereden door met name zwaar verkeer. We delen namelijk de baan met ander wegverkeer. Die rijdt de viezigheid er weer in en dat vriest vast. Daarom vragen we in ieder geval aan onze eigen bussen om niet, of zo weinig mogelijk op de trambaan te rijden."

Een GVB-medewerker laat aan NH Nieuws weten dat zij pas laat zijn ingezet om de rails schoon te maken. "Het was even aanpoten voor iedereen. Op gang kwam het zeker, maar we hadden wel een flinke kluif aan de ingereden rails."

"Sommige machines krijgen het ook niet voor elkaar om het ijs uit de groef te halen, dus dan is puur handwerk nodig"

Rob Boering, medewerker GVB

De medewerkers doen dit per tramroute, van eindhalte naar eindhalte. "Scheppen, schuiven, stootijzer door de groef. Sommige machines krijgen het ook niet voor elkaar om het ijs uit de groef te halen, dus dan is puur handwerk nodig", vertelt GVB-medewerker Rob Boering.

Weense collega's kunnen het niet geloven

Om de lijnen allemaal sneeuw- en ijsvrij te maken, worden nu zelfs oude trams uit het Electrische Museumtramlijn Amsterdam ingezet. Zij hebben een aantal 'werktrams', speciaal gemaakt om werkzaamheden te verrichten.

Vrijwilligers helpen graag een handje. "We rijden wel vaker met historische trams door de stad, maar met deze rijden we eigenlijk nooit", vertelt vrijwilliger Rob Klok van achter het stuur van een Weense klassieke tram. We hebben het de Weense collega’s van het trammuseum vertelt, en die kunnen het niet geloven."

"We hebben ook wagens die pekel kunnen strooien op het spoor. Die gebruiken we normaal niet, maar we bewaren ze wel omdat het een historisch deel van de collectie is. Nu kunnen we ze toch gebruiken waar ze voor bestemd zijn."

Voorlopig lijkt de ellende op de rails in ieder geval nog niet voorbij. "Onder de huidige extreme omstandigheden laten ook de medewerkers van de andere afdelingen vallen waar ze mee bezig zijn en gaat alle aandacht uit naar het ijs- en viezigheidvrij maken van de rails en wissels", vertelt Ramon Rippens van het GVB. Het is 'nu nog even hard werken' maar Ramon hoopt de volledige dienstregeling morgen eind van de dag weer te hebben lopen. 

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]