Ga naar Content

Psycholoog Saisha richt Bel-me-wel-register op tijdens de crisis: "Word ik nou gek?"

AMSTERDAM - Saisha Partiman (30) is psycholoog van beroep. Ze zette een telefonische hulplijn op voor mensen die psychische problemen kregen door de coronacrisis: het 'Bel-me-wel-register', een laagdrempelige hulplijn waar mensen zich voor konden aanmelden als ze met (mentale) vragen zaten.

Saisha Partiman - Foto: Luca Janmaat

Het verhaal van Saisha verscheen eerder in het boek Nederland Bedankt.

"Stress, onzekerheid, of eenzaamheid. Bij mijn cliënten zouden deze gevoelens voor mentale onrust kunnen gaan zorgen", zegt Saisha. "Ik wilde daarom iets doen voor mensen die daar door de coronacrisis meer last van zouden krijgen, omdat ze bijvoorbeeld een kleiner netwerk hebben dan anderen." Het werd het 'Bel-me-wel-register'.

Saisha werkt in de jeugdhulpverlening en geeft vooral therapieën aan gezinnen, jongeren en jongvolwassenen. Samen met een groepje van twaalf psychologen uit haar netwerk begon ze met het opzetten van de website en met de promotie. En al snel kwam er veel respons. Wat bleek: de lockdown en afnemende sociale contacten zorgden inderdaad bij veel mensen voor kleinere netwerken en meer stress.

Bijzondere initiatieven uit het boek 'Nederland bedankt'

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Nederland Bedankt, waarvoor 60 vrijwilligers verspreid door het hele land op zoek gingen naar bijzondere verhalen en initiatieven tijdens de coronapandemie. Deze 48 verhalen zijn gebundeld in een boek en podcast.

De totale opbrengst van het project gaat naar Stichting ZWiC. Dit is een steunfonds voor zorgverleners die langdurig ziek zijn geworden door toedoen van corona.

Normaliseren

Het doel van het Bel-me-wel-register was om de reacties van mensen op de nieuwe situatie waarin veel mensen zich bevonden, uit te leggen. "Veel mensen schrokken van wat ze zelf ervoeren. Een beetje van die schrik wegnemen, het normaliseren, het in de context plaatsen van het grotere plaatje, dat hielp enorm", zegt Saisha.

"Een vraag die veel gesteld werd, was: word ik nou gek, of is dit gewoon een normale, menselijke reactie? En wat moet ik dan vervolgens doen?" Saisha en haar mede-psychologen gaven tips en verwezen mensen door naar de reguliere ggz, als dat nodig was. Een paar mensen sprak ze meerdere malen. "Dat is bijzonder, om mensen die het echt nodig hebben, door zo'n tijd heen te slepen. En dat aan het einde van een gesprek iemand zegt: 'Hé, ik had het, denk ik, echt nodig. Ik zat er zo doorheen en nu kan ik het weer aan.' Dat is precies waarvoor we het deden. Daar ben ik heel dankbaar voor."

"Word ik nou gek? Of hoort dit er gewoon bij?"

Saisha Partiman, over gesprekken op de coronahulplijn

Drukte aan de telefoon

De aanmeldingen stroomden snel binnen, maar met twaalf psychologen was het te doen. Samen verdeelden ze alles. "Ik ben blij met het team van mensen om me heen. Anders had ik het niet aangekund. Ik vond het fantastisch om te doen. Het is nu rustig maar het is een aantal maanden echt druk geweest", zegt Saisha over het afgelopen voorjaar. Het gaf haar energie, want elk gesprek was een kans om mensen verder te helpen en problemen te bespreken.

Haar laptop was haar hoofdkwartier, daar kwamen alle aanvragen binnen. Al waren veel mensen in het begin wel sceptisch, merkte Saisha. "Maar daar kwamen ze later vaak op terug. We ruimden voor iedereen een half uur gesprekstijd in en dat was vaak voldoende om echt te kunnen helpen." Tijdens zo'n gesprek probeerden Saisha en andere vrijwilligers mee te denken met de hulpvrager. Het was duidelijk niet bedoeld als echte therapie, maar ze zochten dan samen naar antwoorden en oplossingen.

Lees ook

Black Lives Matter

Toen het tegen de zomer iets rustiger werd, breidde Saisha het initiatief lichtelijk uit. De Black Lives Matter-protesten vonden plaats en dit was voor Saisha een onderwerp waar ze duidelijk wat mee moest. "Mensen die hierover willen praten, kunnen ook bij ons terecht. We weten dat racisme ook effect heeft op de mentale gezondheid van mensen. En bij de ggz is daar niet altijd voldoende aandacht voor. Racisme is eigenlijk ook een soort pandemie, maar eentje die al veel langer woedt en waar een bepaalde groep mensen onder lijdt. Ook tegen mensen die door racisme veel stress ervaren, zeggen wij: weet dat jullie hier welkom zijn."

Wat is het Bel-me-wel-register precies?

Het register is het best te omschrijven middels het bericht op de eigen website. Dat gaat als volgt: Hoe ga je om met een constante stroom aan negatieve berichten? Hoe houd je het vol in een situatie die stressvol is, en waarvan je niet weet hoe lang die nog duurt? Hoe ga je om met emoties als angst, verdriet, boosheid of frustratie? Je bent met deze vragen niet alleen, en je hoeft er niet alleen mee te dealen. Wil je even je hart luchten, er even met iemand over praten, die naar je luistert en met je meedenkt? Bij het Bel-me-wel-register staan we voor je klaar, voor een gratis gesprek met een psycholoog.

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]