Ga naar Content

Flinke kater bij tabakshop Brigit: wel open voor pakketjes, geen geld in het laatje

HOORN - De tranen zitten hoog bij de verse ondernemer in het Hoornse winkelcentrum de Grote Beer. Brigit Haring is vorige maand haar tabakshop begonnen. Ze hoopte open te mogen blijven vanwege haar Post NL servicepunt, maar dat ze daarnaast niets mag verkopen komt rauw op haar dak. Om toch een klantenkring vast te houden bezorgt ze nu aan huis.

Foto: Tabakshop Brigit

Brigit heeft de zaak in november overgenomen. "Het kwam op ons pad en mijn dochter en ik zijn er voor gegaan, niet wetende dat we een maand later alweer vijf weken zouden moeten sluiten. De kater kwam vanmorgen hard binnen. "Het voelt alsof ik de oceaan over moet zwemmen zonder te weten welke kant ik op moet."

Klanten mogen bij de tabakshop wel pakketjes afhalen en inleveren, maar buiten die service om mag zij niets verkopen en daar hebben de klanten maar moeilijk begrip voor merkt ze. "Mensen komen binnen en denken: 'doe er even een pakje sigaretten bij'. Als je dan zegt dat dat niet mag, dat begrijpen mensen dat niet; het staat toch achter de toonbank en je hebt toch een pin?"

Kuddedieren

Brigit is bang dat de klantenkring die ze heeft opgebouwd tijdens de lockdown kwijtraakt. "De zevenhonderd klanten die normaal gesproken bij mij komen, gaan nu voor hun shag, kaarten en tijdschriften naar de supermarkt hier in het winkelcentrum." Ze vreest dat haar bezoekers niet meer terugkomen. "Mensen zijn kuddedieren: als ze vijf weken lang daar hun spullen halen doen ze dat de zesde week ook." 

Moeder en dochter hebben overwogen helemaal te sluiten, maar besloten niet bij de pakken neer te zitten. "We moeten zichtbaar blijven en vijf weken stilzitten is niets voor ons." Ze besloten een bezorgservice op te starten, voor alles wat er te koop is in de winkel.

"Klanten voelen zich bezwaard om ons te laten rijden voor zulke kleine producenten, maar we doen het echt heel graag" 

Brigit Haring - eigenaresse Tabakshop

Mensen kijken soms vreemd op van de nieuwe service: een pakje filtertjes en vloeitjes ter waarde van bijna twee euro worden aan de deur gebracht. "Klanten voelen zich bezwaard om ons te laten rijden voor zulke kleine producenten, maar we doen het echt heel graag." 

Er werd vandaag direct gretig gebruik van gemaakt: zestig bestellingen zijn rondgereden en de volgende staan al klaar voor morgen. "Het brengt helaas echt niks in het laatje, maar we moeten dit doen, anders is er straks helemaal niets over." Moeder en dochter blijven positief: "Het doet nu even zeer, maar we hebben nu al een hele mooie tijd met elkaar gehad in de winkel."

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit West-Friesland. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via weeff.nl
🔔 Download de app van WEEFF en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt
📧 Stuur ons jouw tips op via [email protected] of app ons via 06-23405405
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]

Lees ook