Amsterdam

NL
V

Petitie tegen motorlawaai: 'herriebakken' moeten Amsterdam uit

20 november 2020, 19.37 uur · Aangepast 20 november 2020, 20.26 uur · Door Robbert Bianchi

AMSTERDAM - Met 2008 handtekeningen werd vandaag de petitie Stop overbodig motorlawaai aangeboden aan Micha Mos, bestuurder van stadsdeel Centrum. De opstellers eisen dat Amsterdam meer doet om de herriebakken te beteugelen. Vooral voor Amsterdammers die aan drukke straten en kruisingen wonen is dit een grote ergernis.

De initiatiefnemers van de petitie constateerden dat de laatste jaren steeds meer groepen motorrijders Amsterdam beschouwen als een circuit waar je even lekker aan de gashendel kan trekken. “Met open knalpijpen komen ze in groepjes door de stad scheuren, dan schrik je wakker. Na een kilometer hoor je ze nog”, vertelt Edgard die de petitie heeft opgesteld.

Quote

"Als je er iets van zegt, krijg je meteen een grote bek”

Manu Hartsuyker, Tekende de petitie

Ook Manu Hartsuyker, die de petitie heeft ondertekend, ergert zich dagelijks aan de clubjes motorrijders voor haar deur. Ze heeft er meerdere filmpjes van gemaakt. “Door de herrie kan je regelmatig geen gewoon gesprek meer voeren, of tv kijken. En als je er iets van zegt, krijg je meteen een grote bek”, vertelt ze.

“Vooral de Stadhouderskade, Nassaukade, Wibautstraat, Weesperstraat, Valkenburgerstraat, Osdorperweg, Overtoom en Jan van Galenstraat zijn geliefd bij de snelheidsduivels”, weet ze.

Tekst gaat verder onder de video.

Petitie tegen overbodige motorlawaai aangeboden - NH Nieuws

Volgens Edgard mogen motoren wettelijk meer lawaai produceren dan auto’s. Handelaren maken daar handig gebruik van door een zogenaamde ‘sportuitlaat’ te verkopen. “Dat moet echt heel snel verboden worden. De lawaainorm voor motoren moet gelijk gesteld worden met die van de auto’s”, vindt hij. Daarnaast moet er volgens hem meer gehandhaafd worden op geluidsovertredingen.

Akoestische flitspalen

Stadsdeelbestuurder Micha Mos erkent de problemen van de bewoners. Hij ziet ook een duidelijke toename van groepen motorrijders en de overlast die ze geven, maar heeft niet genoeg capaciteit om hierop goed te kunnen handhaven. Hij houdt daarom nauwlettend de ontwikkelingen van de akoestische flitspalen in de gaten. “Als je dat kan automatiseren, dan denk ik dat je een heel eind komt”, vertelt hij tegen NH Nieuws

Even met z'n allen de stad in bij de Valkenburgerstraat - Manu Hartsuyker

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Taalfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]