Ga naar Content

Verwijderde fiets vaker terug bij eigenaar: "Binnen paar minuten had ik 'm online gevonden"

AMSTERDAM - Iedere dag knipt de gemeente Amsterdam 100 tot 125 foutgeparkeerde fietsen weg. Sommige omdat ze buiten de voorzieningen staan, anderen omdat ze te lang op een bepaalde plek zijn geparkeerd. Van die tienduizenden fietsen per jaar vindt vijftig procent de weg terug naar zijn eigenaar, bijna een verdubbeling vergeleken met vorig jaar. 

Gestolen fiets vaker terug bij eigenaar: "Binnen paar minuten had ik 'm online gevonden" - NH Nieuws

Sinds vorig jaar linkt het fietsdepot alle informatie over de fietsen op deze site en dat werkt: het percentage teruggeclaimde fietsen is gestegen van 31 naar vijftig procent. Van de 6.000 fietsen die er nu staan, komt de helft dus weer bij zijn of haar eigenaar terecht.

Die 6.000 staan er pas weer sinds kort: in maart en april was er geen fiets te bekennen. Martin Klepper, de locatiemanager van het fietsdepot,  had het in 9 jaar niet zo leeg gezien. Aan het begin van de pandemie is er tijdelijk niet geknipt. De lockdown was een feit, ook voor de mensen van handhaving. Ook de fietsen van forenzen die gedwongen waren thuis te werken, liet de gemeente even met rust. De openbare ruimte groeit inmiddels weer dicht en het knippen is weer begonnen. 

Afstand reden voor nieuwe fiets

Klepper vertelt over de voordelen van het nieuwe systeem, boven het oude. "Vroeger belde je met het depot. Als wij je fiets niet konden vinden, was het advies om maar even langs te komen en zelf te kijken. Dat zagen de mensen dan niet zitten. De afstand naar het depot was voor veel mensen een reden om naar een andere fiets uit te kijken."

"De ruimte in de stad is beperkt en die willen we graag schoon en veilig houden"

Margreet Hoedjes, gemeente amsterdam

Woordvoerder van de gemeente Margreet Hoedjes legt uit dat er steeds meer fietsen bijkomen in de stad, maar dat de ruimte niet mee groeit. Om al die fietsen, 800.000 op dit moment, te kunnen parkeren, bouwt de gemeente steeds meer parkeergarages en andere voorzieningen. "Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de mensen daar dan gebruik van maken en zich aan de regels houden."

In het centrum lukt dat al aardig: met de komst van de fietsparkeergarage op het Beursplein is er op de Dam en het Damrak nauwelijks nog een wildgeparkeerde fiets te vinden. Daar wordt ook serieus op gehandhaafd: "Mensen willen het liefst voor de deur parkeren van de winkel waar ze moeten zijn, maar dat kan niet meer. De ruimte in de stad is beperkt en die willen we graag schoon en veilig houden. Nu moet je dus iets verder weg parkeren dan je gewend bent. Maar we zien dat de mensen eraan beginnen te wennen."

Elektrische fietsen

Parkeer je toch in het wild, dan is de kans groot dat je fiets naar het depot wordt gebracht. Voor 22,50  euro kun je hem daar weer terugkrijgen. Betaal je 35 euro, dan brengen ze hem naar je toe. 

Tot zijn verbazing ziet Martin Klepper steeds vaker elektrische fietsen in zijn depot. "Die zijn toch heel duur. Maar dan doet de batterij het niet goed meer, en dan denken ze: 'laat maar staan, die halen ze vanzelf wel op.'"

Ook daar heeft de gemeente iets op bedacht: "Klaar met je fiets." Als je klaar bent met je fiets en je weet niet wat je ermee moet, laat het weten bij de gemeente, en dan komen ze hem kosteloos voor je ophalen. 

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]