Ga naar Content

Ernstige zorgen in Amsterdam over meer 'misbruik' Schiphol-Oostbaan

AMSTERDAM - Het Platform Vliegoverlast Amsterdam maakt zich ernstige zorgen over het toenemende gebruik van de Schiphol-Oostbaan voor landend verkeer. De bewonersorganisatie beschuldigt Schiphol en Luchtverkeersleiding de korte landingsbaan vaker te gaan inzetten om bijna-botsingen bij andere banen te voorkomen. De Oostbaan wordt deze week vaker gebruikt, maar dat is volgens het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol vanwege andere redenen.

Een van de laatste Boeing 747's van KLM nadert de Schiphol-Oostbaan - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Voorzitter Kees Weijer van Platform Vliegoverlast Amsterdam heeft om actie gevraagd bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid en het stadsbestuur van Amsterdam. De Onderzoeksraad vindt dat Schiphol moet voorkomen dat vliegtuigen elkaar kunnen kruisen als ze tegelijk starten en landen op convergerende banen.

Enkele honderden meters

Weijer vermoedt dat Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) dat probleem willen gaan voorkomen, door meer landend verkeer op de Oostbaan te gaan afhandelen. De naderingsroute van de Oostbaan ligt direct boven Amsterdam. De toestellen vliegen dan op enkele honderden meters boven de binnenstad op Schiphol af.

Rechtop in bed

Volgens Weijer wordt door het, zoals hij het noemt, 'misbruik' van de Oostbaan voorbij gegaan aan de eisen van Onderzoeksraad dat vliegen over dichtbevolkte gebieden vermeden moet worden. "Ze ruilen het ene gevaar in voor het andere", aldus Weijers die gisterochtend om 6.45 uur alweer rechtop in zijn bed zat door een laagvliegende KLM-Dreamliner vanuit Nairobi.

Een Boeing 737-700 van KLM nadert de Oostbaan over Amsterdam-Oud Zuid. Artikel gaat verder onder de video.

Een Boeing 737-700 van KLM nadert de Oostbaan boven Amsterdam - NH Nieuws / Doron Sajet

De Oostbaan is met 2.010 meter de kortste van zes start- en landingsbanen van Schiphol. De baan wordt over het algemeen alleen voor 'general aviation' gebruikt, zoals privéjets en de Dorniers van de Kustwacht. Enkele jaren geleden is het asfalt verstevigd en kunnen er vrijwel alle type vliegtuigen erop landen, op de Airbus A380 na. Met harde zuidwesten wind kan de Oostbaan dan ook worden ingezet, met als gevolg dat grote passagierstoestellen laag over Amsterdam naar Schiphol vliegen.

Never nooit voor bedoeld!

"Daar is de Schiphol-Oostbaan never nooit voor bedoeld!", meent Weijers. De platformvoorzitter zegt dat Schiphol en LVNL het belang van het vliegverkeer laten prefereren boven de belangen van bewoners, om de luchtvaartmaatschappijen een plezier te doen. Landen op de Oostbaan scheelt een taxitijd van zo'n 20 minuten (en dus kostbare brandstof) in vergelijking met aankomen op de Polderbaan. De Kaagbaan en de Polderbaan zijn 'preferente banen', die voor relatief het minste hinder zorgen.

Weijers begrijpt niet waarom Schiphol dagelijks in piektijden drie banen tegelijk gebruikt. "Juist in de coronasituatie van nu is dit helemaal onzin omdat twee banen om te landen en op te stijgen ruim voldoende is omdat er veel minder verkeer is", aldus Weijers.

Taxibaanonderhoud

De Schiphol-Oostbaan wordt de komende week naar verwachting nog veel vaker gebruikt. Volgens het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol is dat niet om luchtvaartmaatschappijen te pleasen, maar vanwege verwachte verminderde zichtcondities, wind uit voornamelijk zuidwestelijke richtingen en taxibaanonderhoud nabij de Zwanenburgbaan, waardoor die baan moeilijker inzetbaar is.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]