Ga naar Content

Nederlandse luchtvaartmaatschappijen zien niets in 'vlucht naar nergens'

SCHIPHOL - KLM, Transavia, TUI Nederland en Corendon hebben geen plannen om zogenaamde 'vluchten naar nergens' aan te bieden, in tegenstelling tot maatschappijen uit Azië en Australië waarbij ze stormlopen. Bij de Australische maatschappij Qantas waren tickets voor een zeven uur durende 'flight to nowhere'-rondvlucht binnen 10 minuten uitverkocht. 'Niet passend' en 'niet duurzaam', noemen de Nederlandse maatschappijen het idee.

Een Boeing 747-400 van KLM op Schiphol - Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

De rondvlucht van Qantas vindt op 10 oktober plaats en vertrekt vanaf de internationale luchthaven van Sydney. Zeven uur later landt de Boeing 787 Dreamliner weer precies waar hij is opgestegen, met aan boord ruim 130 passagiers die zich hebben kunnen vergapen aan het uitzicht op Great Barrier Reef, Bondi Beach en de Uluru-rotsformatie. Ook de Aziatische maatschappijen Eva Air (Taiwan), ANA en All Nippon Airways (Japan) en Singapore Airlines hebben soortgelijke vluchten aangeboden.

Niet duurzaam

Bij woordvoersters van KLM, Transavia, TUI Nederland en Corendon waren deze rondvluchten, bedoeld voor reizigers die door de coronacrisis het vliegen zo missen, niet ontgaan. Bij alle vier de maatschappijen speelt niemand met het idee om in Nederland ook 'vluchten naar nergens' aan te bieden, ondanks dat tickets ervoor waarschijnlijk net als in Australië binnen de kortste keren zullen zijn uitverkocht. De maatschappijen vinden zo'n rondvlucht 'niet passend' of 'niet duurzaam'.

"Wij willen onze passagiers naar een bestemming brengen", zegt de woordvoerster van Transavia tegen NH Nieuws. "Een rondvlucht is niet passend voor waar wij voor staan. We vliegen reizigers ook naar bestemmingen in gebieden met code oranje, maar dit is om ze naar huis en naar familie te kunnen brengen of op te kunnen halen. Het idee van zo'n vlucht zou daar haaks op staan."

Artikel gaat verder onder de foto

Een geparkeerde Transavia-Boeing 737 op Schiphol-Oost - Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

Reisorganisatie TUI Nederland vindt een rondvlucht niet passen in hun duurzame visie op luchtvaart en heeft ook geen plannen om een van de Boeing 737's, 767's of 787's te vullen voor een rondvlucht met luchtvaartfans die het vliegen zo missen.

Artikel gaat verder onder de foto

Twee Boeing 737 MAX 8-toestellen op Schiphol - Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

Bij Corendon Dutch Airlines geen sprake van vluchten van Schiphol naar Schiphol met een tourtje bijvoorbeeld over de Zaanse Schans, de Deltawerken en de binnenstad van Amsterdam. De maatschappij voert momenteel alleen vluchten uit naar bestemmingen in code geel-gebieden en heeft ook al een Boeing 737 ingezet om slaapzakken naar Lesbos te brengen voor de organisatie Because We Carry.

Corendon heeft ook Nederlandse zoek- en reddingswerkers naar Libanon gevlogen, na een grote explosie in de haven van Beiroet. Bovendien vindt Corendon een rondvlucht 'doelloos en niet duurzaam'.

Artikel gaat verder onder de foto

Een Corendon-Boeing 737-800 op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Ook KLM leent zich niet voor een 'flight to nowhere'. Toch was de maatschappij tot een aantal jaar geleden er niet vies van. KLM organiseerde meerdere afscheidsvluchten voor de MD-11 en introductievluchten voor de nieuwe Embraer 175 en Boeing 787-9 Dreamliner.

Als KLM zou willen, krijgen ze binnen no time meerdere Boeing 747's vol met liefhebbers die nog een keer met het afgedankte toestel willen vliegen. Toch zijn daar geen plannen voor. KLM houdt vol dat rondvluchten niet passend zijn in een periode waar er van duizenden medewerkers noodgedwongen afscheid moet worden genomen.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]