Noord-Holland

NL
V

Tunnels nog altijd vaak dicht vanwege vrachtwagens: dagelijks elf afsluitingen

21 september 2020, 09.07 uur · Aangepast 21 september 2020, 13.34 uur
Door Joost Lammers & Maarten Edelenbosch · Foto: NH

NOORD-HOLLAND - Het aantal keer dat tunnels in de provincie worden afgesloten vanwege 'te hoge' vrachtwagens, blijft onverminderd groot. Uit onderzoek van NH Nieuws blijkt dat het in 2019 in totaal 3.997 keer gebeurde, en ook dit jaar lijkt de situatie niet te verbeteren. Chauffeurs die aan de kant worden gezet worden ook zelden beboet.

Afsluitingen tunnels blijvend probleem - NH Nieuws

"We zien dat het aantal hoogtemeldingen de afgelopen jaren constant blijft, maar we blijven ons best doen om het naar beneden te krijgen", zegt Viktor Beelen, verkeersdeskundige van tunnelbeheerder Rijkswaterstaat. Koploper is de Velsertunnel met in 2019 iets meer dan 1.800 afsluitingen, gevolgd door de Coentunnel met 1.199.

Het is niet dat er de afgelopen jaren niks aan is gedaan. Voorlichting, extra waarschuwingsborden, een bergingsteam dat sneller kan optreden en politici die aan de bel trokken. Het hielp tot nu toe weinig. In 2017 liet toenmalig minister Melanie Schultz van Haegen weten dat ze niet meer kon doen en wees ze vooral in de richting van vrachtwagenchauffeurs als schuldigen voor het probleem.

Zelden boetes uitgedeeld

Maar uit de gegevens die we hebben opgevraagd blijkt dat er maar in twee procent van de gevallen een boete wordt uitgedeeld. Daaruit zou je kunnen opmaken dat bij nameting de vrachtwagens niet te hoog zijn, maar dat bijvoorbeeld een opbollend doek de oorzaak is geweest als de hoogtedetectie wordt gepasseerd. 

Volgens Rijkswaterstaat blijkt wel degelijk ook bij nameting dat de meeste vrachtwagens te hoog zijn, maar ligt de afhandeling vooral bij politie. "Die kunnen ook andere afwegingen maken, bijvoorbeeld het geven van waarschuwingen in plaats van boetes", aldus Beelen. Maar als we vervolgens vragen hoe vaak het gebeurt dat chauffeurs van te hoge vrachtwagens niet worden beboet moet Rijkswaterstaat het antwoord schuldig blijven: "Hoe vaak dat precies gebeurt dat weten we niet. We houden niet bij hoeveel boetes en waarschuwingen worden uitgedeeld."

Rijkswaterstaat

De files als gevolg van de afsluitingen leiden tot economische schade van tientallen miljoenen euro's. De hoogtedetectie hoger afstellen om zo meer speling te creëren is volgens Rijkswaterstaat geen optie. "Vanwege de veiligheid kunnen we niet hoger", aldus Beelen.

Wat de belangenvereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) betreft zijn fotoborden de oplossing en moeten die er snel komen. Vooral bij de Coentunnel zijn ze van grote toegevoegde waarde, zegt woordvoerder Bart van Pagee. "Daardoor kan een chauffeur heel goed zien of het zijn wagen is die te hoog is en zorgen dat die er veel eerder afgaat waardoor ze hier niet allemaal stil komen te staan." 

Coentunnel krijgt fotobord, maar wanneer?

Bij de Velsertunnel staan sinds de renovatie in 2017 al fotoborden, en die blijken volgens Rijkswaterstaat goed te helpen. In datzelfde jaar werd ook aangekondigd dat er fotoborden bij de Coentunnel gaan komen. Dat is volgens de tunnelbeheerder nog steeds het plan. "We zijn er druk mee bezig. Maar kunnen nog niet zeggen wanneer die er komen, de planning is nog niet rond", legt Beelen uit. 

Volgen TLN-woordvoerder Pagee moet het zo snel mogelijk gebeuren. Volgens Rijkswaterstaat is er pas vorig jaar geld vrijgemaakt door het kabinet en is het maken van een planning ingewikkeld.

Bekijk hier hoe het is gesteld met de afsluitingen bij jouw tunnel.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 06 30 09 30 03