Ga naar Content

Omstreden outletcenter Sugar City krijgt vorm: "Net een dorp op palen, maar dat is schijn"

HALFWEG - Er wordt al ruim tien jaar over gepraat, gesteggeld en gebakkeleid, maar inmiddels worden de contouren van het omstreden outlet- en winkelcentrum op het terrein van de voormalige suikerfabriek CSM in Halfweg zichtbaar. Dat blijkt uit foto's van Wiljan Becker, die met z'n collega's van Buiting Staalbouw een deel van de staalconstructie voor z'n rekening heeft genomen. 

Foto: Wiljan Becker

"Winkels bij Sugar City komen er", kopte NH Nieuws (destijds RTV NH) op 2 december 2009, meer dan tien jaar geleden. Hoewel middenstanders uit angst voor omzetverlies van meet af aan in verzet kwamen, mikte de ontwikkelaar toen nog op een opening in 2012 of 2013. Waarschijnlijk had niemand er rekening mee had gehouden dat het nog ruim tien jaar zou duren voordat het outletcentrum vorm zou krijgen.  

Lees ook

Toen de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude in 2015 met het plan instemde, kon de bouw kon beginnen. De verwachting was toen dat The Style Outlets - zoals het centrum gaat heten - in 2017 de deuren zou openen, maar ook die planning bleek te ambitieus. Inmiddels staat de opening gepland voor komend najaar, al is nog onduidelijk of de coronacrisis voor extra vertraging zal zorgen. 

200 ton staal

Wiljan Becker uit Hardenberg, die al sinds september geregeld op het terrein werkt, maakte enkele foto's van binnenuit en deelde die in de groep Je bent Zwanenburger als... . "We hebben de staalconstructie van de tweede naar de derde verdieping aangebracht", vertelt hij. "Dat was meer dan 200 ton staal." 

Foto: Wiljan Becker

De onderste twee verdiepingen vormen een parkeergarage, vertelt Becker. "Daarboven zit de winkelstraat." Enthousiast vertelt hij over het ontwerp van het outletcenter. "Door al die witte buizen lijkt het op palen te staan, maar dat is schijn." Ook de afwerking met schijngevels vindt hij noemenswaardig. "Daarachter zit gewoon beton."  

'Uitstraling van een oude fabriek'

Becker vindt dat ontwikkelaar Neinver bovendien goed rekening heeft gehouden met de bestaande bebouwing, waaronder de silo's. "Het heeft de uitstraling van een oude fabriek." 

Behalve een outletcentrum waar je voor bodemprijzen merkkleding kunt kopen, komt er ook een regulier winkelcentrum op het terrein. Neinver hoopt dat het outletcenter behalve veel Nederlanders ook veel buitenlanders trekt. Om ook internationaal de nodige naamsbekendheid op te bouwen wilde de ontwikkelaar adverteren in onder meer Madrid en Peking.  

Lees ook

Zwanenburgers vinden het leuk dat ze met de foto's van Becker een 'kijkje achter de schermen krijgen'. "Ziet er mooi uit, benieuwd als het straks open is", reageert een vrouw. 
"Wordt al wat, ben benieuwd", reageert een ander. 

Toch zijn er nog steeds zorgen over de invloed van het centrum op de lokale middenstand.  "Denk wel dat het de Dirk van den Broek in het dorp klanten gaat kosten", reageert een vrouw. Ondanks de opvallende bouwstijl ziet een ander veel gelijkenissen met een ander outletcenter. "Bataviastad...maar dan anders...of nee, hetzelfde bedoel ik...hehehe."  

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!