Ga naar Content

'Echte werk' van megaproject Markermeerdijk begonnen

WATERLAND - Er is jaren over gesproken en er zijn talloze juridische procedures over gevoerd, maar vandaag is het werk aan de Markermeerdijk dan toch echt begonnen. De 33 kilometer lange dijk tussen Hoorn en Durgerdam moet versterkt worden om te voorkomen dat de polder erachter volloopt. Maar over de manier waarop het werk moet worden uitgevoerd was veel onenigheid.

Moodclip dijkversterking Uitdam - NH Nieuws

Hoewel de laatste procedure bij de hoogste bestuursrechter de Raad van State in Den Haag nog maar twee weken achter ons ligt, zijn de motoren inmiddels gestart en de zandschepen in actie gekomen. Vandaag wordt een begin gemaakt met de aanleg van een buitendijkse werkbaan, een soort extra weg voor werkverkeer. Om goed te kunnen werken gaat het fietspad op de kruin van de dijk tot zeker eind 2022 dicht.

Werkzaamheden in Markermeer - Foto: NH Nieuws

Voorbereidingen 

Al sinds oktober is 'de Alliantie' , de bedrijvengroep die het werk uitvoert, begonnen met voorbereidend werk. Dat mocht ondanks de rechtzaak die toen nog liep. Voorwaarde was wel dat het werk omkeerbaar zou zijn, met andere woorden, het moest weer teruggedraaid kunnen worden als de rechter de bouwende partij ongelijk zou geven. Dat laatste is niet gebeurd, dus mag nu een begin gemaakt worden met het 'echte' werk.

Betonnen kolos

Bewoners zijn vooral bang dat het uiterlijk van 'hun' dijk wordt verpest. Natuurlijk zijn ze niet tegen een veilige dijk maar ze zijn wel bang dat ze een betonnen kolos voor de deur krijgen.  Ze zijn bang dat er uit efficiency overwegingen gekozen wordt voor beton in plaats van bijvoorbeeld voor kassieke basaltblokken waaraan ze gewend zijn. Om alle bezwaren dijkbreed te bundelen werd de stichting Zuyderzee opgericht. Ondanks die bundeling van krachten was het verzet niet krachtig genoeg om de start van het werk vandaag tegen te kunnen houden.

Foto:

Graven en storten

Om materiaal te kunnen aanvoeren, worden er vaargeulen gegraven, loswallen aangelegd en buitendijkse werkbanen gemaakt. Vanaf een werkschip wordt met een kraan zand op de meerbodem gestort, net zolang tot het zand boven water komt. Die kunstmatige zandbank wordt gebuikt  als tijdelijk aanvoerweg. Zodra de weg in gebruik kan worden genomen, naar verwachting in mei, wordt het fiets- en wandelpad afgesloten en wordt het werkterrein voor publiek afgeschermd.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!