Ga naar Content

Chartervaart hard getroffen: 'Om de bruine vloot te behouden is meer hulp nodig'

NOORD-HOLLAND - De chartervaart wordt hard getroffen door de uitbraak van het coronavirus. Geen schip kan nu varen en door annuleringen van geboekte reizen en restituties zijn veel schepen nu acuut in de problemen. In Noord-Holland telt de chartervloot zo'n 150 ondernemers.

Foto: NH Events

"Het vooruitzicht dat 'social distancing' voorlopig bij ons blijft, maakt varen dit jaar welhaast onmogelijk. De ondersteuningspakketten van de regering brengen enige verlichting, maar zullen niet toereikend zijn om de klap van 90 tot 100% omzetverlies op te vangen", vertelt Paul van Ommen, directeur van de Vereniging voor Beroepschartervaart (BBZ).

Ook de familie Van der Heide uit Monnickendam is hard geraakt door de getroffen maatregelen. Normaal gesproken worden er bedrijfsfeesten op hun twee boten gegeven, maar dat gaat nu dus niet door. Precies nu het hoogseizoen voor de deur staat.

Schepen voor altijd verdwijnen

Om de vloot te behouden is meer hulp nodig. Het bekendste deel van de chartervaart is de Bruine Vloot, de circa 300 tellende historische tjalken, klippers en aken die met betalende passagiers op de Nederlandse binnenwateren en het Wad varen. 

"De jaaromzet van de sector is ongeveer 65 miljoen euro. Dat model van zelf de broek ophouden werkte goed, tot de corona-uitbraak. Maar als een ondernemer nu door de crisis failliet gaat, komt ook ons behoudmodel ten val en zullen er schepen voor altijd verdwijnen," aldus Van Ommen.

Juist nu moet er geld binnenkomen, want alleen in de zomermaanden wordt er met betalende passagiers gevaren en de wintermaanden zijn voor onderhoud aan het schip, veiligheidskeuringen en trainingen van de bemanning.

"Geen land ter wereld heeft zo’n grote nog operationele historische vloot en in tegenstelling tot andere landen worden de schepen in Nederland niet gesubsidieerd"

paul van Ommen, directeur Beroepschartervaart

De chartervaart verenging heeft de Minister van Economische Zaken en Klimaat in een brief om hulp gevraagd. Paul van Ommen: "Wij realiseren ons dat grote delen van de samenleving in de problemen zitten en hulp nodig hebben. Hetzelfde geldt voor de chartervaart en de bedreiging voor het voortbestaan van de schepen. Een noodfonds is nu dringend nodig."

Chartervloot in het NOW - Foto: Tall Ship Avatar

Corona in Noord-Holland
📰 Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze speciale site
📺 Kijk naar de extra uitzending van NH Radio en deel jouw verhaal
✉️ Tip ons met jouw nieuws via het tipformulier