Whatsapp

Noordkop & Texel

Zes keer per week met containerschip langs de Afsluitdijk: "Aan boord deel je lief en leed met elkaar"

24 april 2020, 09.00 uur · Aangepast 24 april 2020, 22.47 uur · Door Redactie

KORNWERDERZAND - Een betere naam hadden ze niet kunnen kiezen voor het containerschip. De Royaal is 100 meter lang en 12 meter breed. Dat is perfect voor de grote hoeveelheid vracht, maar als het schip door de sluis bij Kornwerderzand heen moet, is het passen en meten. Drie keer per week vaart de bemanning op en neer tussen Amsterdam en Harlingen. 

NH Nieuws/Omrop Fryslan
NH Nieuws/Omrop Fryslan

Met z'n vieren zijn ze, de bemanning van containerschip Royaal. Doordeweeks zijn ze aan boord, in het weekend gaan ze naar huis. Wat eigenlijk meteen opvalt, zijn de vier personenauto's die op het dek geparkeerd staan. "Met de autokraan pikken we ze op, zijn ze zo aan boord", zegt bemanningslid Willian Put. "Als er een boodschap gedaan moet worden, of iemand naar zijn moeder moet, dan kan de auto er zo weer af."

Als Put niet aan het werk is, deelt hij een verblijf met collega Bart Driesse. Ze koken in toerbeurten, dit keer is het Driesse die een rijstmaaltijd voor de bemanning klaarmaakt. "Ik vind zelf dat ik het beste kan koken", zegt Driesse. Hij is geen fan van het eten dat Bart maakt: "Hij maakt altijd allemaal rare shit." Put kan er wel om lachen, zelf maakt hij vaak pasta of de tonijnsalade die hij van zijn vriendin geleerd heeft. "Maar ja, wat de boer niet kent, dat vreet 'ie niet", zegt hij lachend.  

Quote

Naarmate het ondieper wordt, wordt het lastiger

Schipper herre steenstra over het varen door de sluizen

Zes keer per week komen ze er doorheen, het sluizencomplex bij Kornwerderzand. Tijdens de grote verbouwing van de Afsluitdijk die momenteel plaatsvindt, zal ook dit gedeelte aangepakt worden. De sluis zelf wordt dan 10 meter breder dus dan kan de Royaal er makkelijk door. Nu is dat nog niet het geval. "We hebben anderhalve meter speling, dus aan beide kanten 75 centimeter", zegt Schipper Herre Steenstra. "Het is nu laag water, dus we moeten er met gepaste snelheid doorheen. De schroeven vragen om water onder het schip, dus naarmate het ondieper wordt, wordt het lastiger.

NH Nieuws/Omrop Fryslan
NH Nieuws/Omrop Fryslan

Als het schip veilig in de sluis ligt, is het tijd voor het eten. "Je deelt hier lief en leed", zegt Steenstra. "Je zit nu met elkaar op een 'eiland', je doet een heleboel samen."

Als de sluis weer opengaat, laat het schip de Afsluitdijk weer achter zich. Steenstra houdt van deze route: "het is een prachtig stukje om te varen."

De Afsluitdijk in 32 verhalen
De komende vier jaar ondergaat de Afsluitdijk een flinke verbouwing. De dijk wordt versterkt en verhoogd om Nederland ook in de toekomst te beschermen tegen het zeewater. In 32 reportages, evenveel als het aantal kilometers van de Afsluitdijk, vertellen NH Media en Omrop Fryslân in samenwerking met Rijkswaterstaat en De Nieuwe Afsluitdijk het verhaal van dit iconische bouwwerk. Door de ogen van de mensen die elke dag met de dijk te maken hebben. Bekijk hier alle verhalen.

Whatsapp