Ga naar Content

Coronakits en nauwelijks service: nieuwe realiteit voor KLM-bemanning

KLM neemt vergaande maatregelen om coronabesmettingen aan boord van vluchten te voorkomen. 1,5 meter afstand houden in een vliegtuig is over het algemeen onmogelijk, dus heeft de maatschappij samen met cabinevakbond VNC het onderlinge contact aan boord flink aangepast. 

Foto: NHNieuws/Doron Sajet

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

De vluchten van KLM bestaan momenteel voornamelijk uit het repatriëren van reizigers. Als dat werk erop zit, zal het aantal vluchten van KLM zijn teruggebracht naar zo'n 10 procent van wat het normaal is. De maatschappij start het 'zomerseizoen' zondag met 57 bestemmingen wereldwijd. Voor de coronacrisis waren dat er 171. Bijna alle bestemmingen zullen ook voorlopig niet meer dagelijks worden aangevlogen, op New York na.

De piloten zitten tijdens de vlucht op een veilige afstand van de passagiers, maar het cabinepersoneel zal met de nieuwe coronamaatregelen zoveel mogelijk contact moeten zien te voorkomen. De bemanning heeft beschikking tot mondkapjes en handschoenen, en bij het instappen hoeven ze de instapkaarten niet meer aan te raken als de passagiers de weg wijzen.

Geen alcohol

Ook het uitdelen van maaltijden, snacks en drinken is aangepast. Op korte vluchten ligt de snack vanaf vandaag bij binnenkomst op de stoelen. Business class-passagiers krijgen dezelfde maaltijd geserveerd als de economy-reizigers. Er wordt geen alcohol meer geschonken.

Coronakit

Alle vliegtuigen hebben een coronakit. De kits zijn aan boord voor het geval de bemanning vemoedt dat een passagier besmet is met het coronavirus. In de coronakit zitten onder andere een beschermende bril, mondkapjes, handschoenen en een schort.

Business Class

De roosters van het vliegend personeel van KLM zijn aangepast, zodat bemanningen korter in het buitenland verblijven. Als de pursers, stewards en stewardessen als passagiers moeten meevliegen, bijvoorbeeld om Nederlanders in het buitenland op te halen, moeten zij business class reizen. Tussen de stoelen zit meer ruimte waardoor de besmettingkans wordt verkleind.

KLM zegt begrip te hebben voor cabinepersoneel dat zich om welke reden dan ook niet comfortabel genoeg voelt om te vliegen, voor hen wordt een passende oplossing gezocht.

Lees ook

Corona in Noord-Holland
📰 Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze speciale site
📺 Kijk naar de extra uitzending van NH Radio en deel jouw verhaal
✉️ Tip ons met jouw nieuws via het tipformulier