Start van hoofdcontent

Gooi

NL
V

Terug naar de tekentafel: gevolgen van Loosdrechtse vaarverbinding onduidelijk

12 maart 2020, 16.00 uur · Aangepast 12 maart 2020, 16.18 uur · Door Sjoerd Stoop & Carlijn Kolk

LOOSDRECHT - Het milieueffectrapport voor een nieuwe vaarverbinding tussen de Loosdrechtse Plassen en het Hilversums Kanaal via de Wijde Blik maakt niet duidelijk hoe ontoelaatbare natuurschade kan worden voorkomen. Dat laat de Commissie voor de milieueffectrapportage weten. 

NH Nieuws

Het plan is om recreatieve vaarroutes te verbeteren in Loosdrecht, zodat mensen met hun bootje kortere rondjes kunnen varen. Er is onderzoek gedaan naar zes mogelijkheden voor een vaarverbinding tussen het Hilversums Kanaal en de Loosdrechtse Plassen: 0+ variant (betreft de huidige situatie waarbij bestaande knelpunten worden opgelost), route Vuntus via ‘t Hol, route Vuntus via Loenderveense Plas Oost, route Vuntus via Moleneind (via Kromme Rade/Moleneind), route Vecht en tot slot de lange route Loenderveense Plas Oost.

Gevolgen voor natuur

Een milieu-effectrapportage laat zien de gevolgen van een vaarverbinding zijn. Volgens de commissie blijkt dat alle gemaakte routeopties schade aan beschermde natuur veroorzaken. "Vooral de zeldzame broedvogel grote karekiet, kwetsbare moerastypen en het stikstofgevoelige trilveen lopen schade op. Het rapport maakt nu nog niet duidelijk hoe ontoelaatbare schade kan worden voorkomen", aldus de commissie. Ook wijst zij erop dat niet inzichtelijk is welke effecten de routeopties hebben op de beleving voor bewoners en voor recreanten op het water en vanaf het land.

Oftewel, te veel onduidelijkheid nog. Daarom adviseert de commissie eerst het rapport aan te passen en dan pas een besluit over de vaarverbinding te nemen.

💬 NH Gooi-nieuwsdienst
Meld je aan voor de NH Gooi-nieuwsdienst via WhatsApp en ontvang elke werkdag het belangrijkste nieuws uit 't Gooi op je mobiel. Stuur 'NH GOOI AAN' naar 0888505651!