Schiphol

Bezorgd grondpersoneel: Schiphol doet niet genoeg aan preventie coronavirus

30 januari 2020, 12.14 uur · Aangepast 30 januari 2020, 12.30 uur · Door Doron Sajet

Whatsapp

Grondpersoneel op Schiphol vindt dat de luchthavendirectie en de afhandelingsbedrijven niet genoeg doen om hen te beschermen tegen het coronavirus. Ze voelen zich bovendien niet serieus genomen door hun werkgevers. Vakbond FNV heeft namens het grondpersoneel een brief aan de directies geschreven met een oproep tot actie.

NH Nieuws/Doron Sajet

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

De grondmedewerkers die dagelijks talloze vluchten uit China afhandelen maken zich grote zorgen over de verspreiding van het coronavirus. In China zijn er inmiddels 170 mensen aan overleden, ruim 7700 patiënten zijn ermee besmet. In Nederland is het virus nog niet opgedoken. Op Schiphol worden passagiers reizend uit China over het coronavirus geadviseerd op schermen bij de bagagebanden en KLM heeft alle vluchten naar drie Chinese steden opgeschort. Naar Beijing en Shanghai wordt nog wel gevlogen.

Niet serieus genomen

De Chinese luchtvaartmaatschappijen hebben hun dienstregeling naar Schiphol niet aangepast. Volgens FNV maakt het grondpersoneel zich vooral daar zorgen om. Ze zien de bemanningen en passagiers van die maatschappijen rondlopen met mondkapjes, maar worden door hun werkgevers niet voldoende voorzien van voorlichting en preventieve maatregelen. FNV-bestuurder Egon Groen: "Veel medewerkers hebben helaas het gevoel dat hun ongerustheid door het eigen bedrijf niet serieus wordt genomen."

Quote

"De medewerkers voelen zich aan hun lot overgelaten"

FNV luchtvaart

De keuze van KLM om de vluchten naar Xiamen, Chengdu en Gangzhou volledig te schrappen, en die naar Shanghai terug te brengen van 11 naar 7, is om economische redenen. De vraag naar tickets is momenteel minder dan normaal. Die reden gaat er bij FNV slecht in.

"De medewerkers voelen zich aan hun lot overgelaten. Het gaat dan ook om
een groot goed: de eigen gezondheid, de gezondheid van hun collega’s en de gezondheid van de passagiers."

Reactie Schiphol

Schiphol zegt grote waarde te hechten aan de gezondheid van werknemers en reizigers. De luchthaven volgt de adviezen van het RIVM en de GGD op en zegt die te delen met collega’s en andere partijen op de luchthaven, waaronder luchtvaartmaatschappijen, afhandelaren en winkeliers.

KLM, die ook de afhandeling doet van China Eastern, China Southern en Xiamen Air, was niet bereikbaar voor een reactie.

Whatsapp