Noord-Holland

'Nog grotere' onderwijsproblemen voor speciale scholen: "Geld niet eerlijk verdeeld"

28 januari 2020, 11.47 uur · Door Redactie

Whatsapp

De werkdruk- en salarisproblemen zijn op scholen met regulier onderwijs al groot, maar in het speciaal onderwijs zijn de tekorten mogelijk nóg groter. Dat vertelt Remco Prast, sectordirecteur van de Aloysius Stichting voor speciaal onderwijs. 

ANP

Aanstaande donderdag en vrijdag doen leraren vanuit het hele land weer mee aan een onderwijsstaking. De werkdruk is te hoog en de lonen te laag, vinden de docenten. Ook is er een flink lerarentekort.

Volgens Prast komen die problemen in het speciaal onderwijs vaak nog wat harder aan. "Het is alweer even geleden, maar toen ik op de Pabo zat, moesten we in het derde jaar nog verplicht stage lopen in het speciaal onderwijs. Zodat je ook wist hoe het daar was", zegt Prast in een gesprek met NH Nieuws.

Amper stagiairs

Nu lukt het nog maar zelden om studenten van de Pabo voor een stage naar een van zijn scholen te krijgen. Meestal krijgen studenten zelfs geen toestemming, zegt hij. "Heel soms zijn er uitzonderingen."

Onder de Aloysius Stichting vallen tientallen scholen. Een groot deel ervan staat in Noord-Holland. De stichting heeft scholen voor speciaal onderwijs en geeft ook onderwijs aan jongeren in justitiële inrichtingen en jeugdzorginstellingen. 

Zo nu en dan worden er ook studenten gevraagd die bijvoorbeeld de studie SPH (Sociaal Pedagogisch Hulpverlening) hebben gedaan. "We moeten wat creatiever zijn. Hele sterke pedagogen kun je via een zij-instroomtraject soms wel aannemen", legt Prast uit.

Zware baan 

Mogelijk vinden leerkrachten een baan in het speciaal onderwijs ook gewoon te zwaar. "Dat is ook zo", erkent Prast. "Het is intensiever. Op school is het meestal heel rustig, maar als een leerling boos wordt, dan is die meteen ongeremd. Dan kost het echt energie en tijd om kinderen rustig te krijgen."

Het is daarentegen ook heel zinvol werk, zegt hij. "Je kunt van grote betekenis zijn voor de jongere die het lastig heeft. Voor jezelf brengt het ook veel. Als het lukt om iemand een handje op weg te helpen, geeft dat veel voldoening."

Geld niet eerlijk verdeeld

En er zijn meer problemen die het voor het speciaal onderwijs lastiger maken om het werk aantrekkelijk te maken. Scholen krijgen van het rijk voor elke leerling wat extra geld voor verlaging van de werkdruk, zegt de sectordirecteur. Maar daarbij is onvoldoende rekening gehouden met speciaal onderwijs-scholen. In die klassen zitten minder leerlingen en daarom krijgen die scholen minder extra geld. "Ik heb acht groepen van 12 kinderen, reguliere scholen acht groepen van 25 leerlingen."

Volgens hem zijn de leraren blij met het extra geld, maar het beleid is volgens hem zo niet eerlijk. "Het bedrag zou voor ons verhoogd moeten worden, zodat ik ook assistenten kan aannemen of een muziekdocent. Daarmee verlaag je de werkdruk voor andere leraren." 

Regelmaat en rust

Om hun onvrede te uiten gaan ook sommige leraren in het speciaal onderwijs staken. Dat geldt niet voor iedereen. "Je wil staken voor jezelf, maar je weet wel dat het niet goed is voor de kinderen. Ze zijn gebaat bij regelmaat en rust. Dus de leerkrachten vinden dat ingewikkeld."  

De onderwijsstaking is op donderdag 30 en vrijdag 31 januari. Het is niet de eerste keer dat leraren staken. Op 6 november vorig jaar was er ook een landelijke stakingsdag.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!

Whatsapp