Ga naar Content
West-Friesland

Fietstunnel van 1,7 miljoen euro al een jaar klaar, maar niet in gebruik: oplossing nog niet in zicht

6 december 2019, 09.00 uur
Door: Maarten Edelenbosch · Foto: NH Nieuws/Maarten Edelenbosch

HOORN - Al een jaar lang is de splinternieuwe fietstunnel tussen de Hoornse wijk Bangert-Oosterpolder en bedrijventerrein Zevenhuis klaar voor gebruik. Maar er doorheen fietsen kan nog niet omdat het de gemeente nog niet is gelukt de tunnel aan te sluiten op de weg. En wanneer dat wel gaat gebeuren is nog onduidelijk. Tot verbazing van velen. 

In 2012 vraagt de gemeente Hoorn aan de provincie om tegelijk met de aanleg van de Westfrisiaweg ook een fietstunnel te bouwen, omdat dat goedkoper was ten opzichte van dit later te doen. De kosten? In totaal 1,7 miljoen euro, en ongeveer 1,5 miljoen komt binnen via subsidies. De andere 250.000 euro moet Hoorn nog steeds overmaken aan de provincie. 

De tunnel wordt eind 2018 opgeleverd, maar het is aan de gemeente om die aan te laten sluiten op een fietspad. Tot grote verbazing van inwoners van de wijk Bangert-Oosterpolder lezen ze in de krant dat de gemeente de weg dwars door hun straat willen aanleggen.

"Ik denk dat de gemeente dacht: zolang we niks zeggen, krijgen we ook geen moeilijke vragen"

Hans nobels - actiecomité fietspad waarschap nee!

In de tussenliggende jaren is er nooit overleg met omwonenden geweest. "Ik denk dat de gemeente dacht: zolang we niks zeggen, krijgen we ook geen moeilijk vragen en leggen we de weg gewoon aan. Dat idee krijg ik", legt Hans Nobels van 'Actiecomité Fietspad Waarschap NEE' uit. De omwonenden zien de plannen absoluut niet zitten. 

Tekst gaat verder onder de video

Bewoners Waarschap over fietstunnel Zevenhuis - NH Nieuws

Toch probeert verantwoordelijk wethouder Marjon van der Ven in november alsnog een tijdelijke aansluiting van de fietstunnel te creëren. Tot ergernis van de omwonenden gaat deze opnieuw via hun wijk. "Wij moeten niet de dupe worden van een tijdelijke oplossing die dan waarschijnlijk ook definitief wordt. Ik snap niet waarom wij buitenspel worden gezet", aldus Nobels.

Fietstunnel Zevenhuis - Foto: NH Nieuws

Ook een meerheid van de raad is niet enthousiast, en torpedeert het voorstel. En dus moet de gemeente opnieuw naar de tekentafel. Mogelijk kan het nog wel eens twee jaar gaan duren. En dat leidt ook tot verbazing en onbegrip aan de andere kant van de tunnel.

Daar bouwen ondernemers op bedrijventerrein Zevenhuis aan het Multi Traffic Point waar onder meer verschillende restaurants komen. "Ik heb begrip voor het standpunt van de omwonenden. Maar ik vind het vreemd dat dit hele proces nog moet worden doorlopen en ook collega-ondernemers zullen er niet blij mee zijn", vertelt directeur van Multi Traffic Point, Dick-Jan Marees.

Tekst gaat verder onder de video.

Ondernemers over fietstunnel Zevenhuis - NH Nieuws

De oplossing om de fietstunnel aan te sluiten op een fietspad die via het naastgelegen bedrijventerrein Marowijne loopt, vinden ook de bewoners van de wijk Bangert-Oosterpolder een goed idee.

Reactie gemeente Hoorn
De gemeente Hoorn wil niet voor camera reageren op het uitblijven van een oplossing, maar wil wel schriftelijk tekst en uitleg geven:

We streven naar een spoedige aansluiting van de fietstunnel richting Hoorn. We begrijpen dat een fietstunnel die nog niet in gebruik is vragen oproept. Bedrijventerrein Zevenhuis is de laatste jaren, na een economische crisis, onverwacht snel gegroeid. Daardoor is er eerder behoefte aan een aansluiting op de fietstunnel.

 

Om de verbinding te realiseren, moeten nog enkele stappen worden doorlopen. Zo zijn we met de provincie in gesprek over de overdracht van de gronden. Bij de inrichting daarvan moeten we kijken hoe we een fietsverbinding kunnen inpassen. Ook de aansluitingen op de omgeving zijn nog een aandachtspunt. Begin 2020 hopen we een definitieve oplossing vast te stellen.