ZANDVOORT - De voetgangerstunnels komen uit Brabant en het gebouw voor de medische dienst wordt in het oosten van het land in elkaar gezet. In alle delen van het land zijn bouwbedrijven bezig om de Formule 1-race in mei 2020 in Zandvoort mogelijk te maken. VolkerWessels, verantwoordelijk voor de werkzaamheden aan het circuit, geeft vrijdag wat meer openheid over wie wat doet om Max te kunnen laten scheuren.
Op de 'artist impression' hierboven is te zien hoe het er volgend jaar ongeveer uit moet zien in Zandvoort. Nieuw zijn onder meer de twee voetgangerstunnels onder in beeld, de zeer steile kombocht, de tribunes langs het rechte stuk en het uitgebreide pitgebouw.
Kombocht
De laatste bocht, voor het rechte stuk naar de finish, moet 'het paradepaardje' worden van het circuit. De baan krijgt daar een kanteling met een hoek van 18 graden, wat en stijgingspercentage van zo'n 32 procent betekent. Daardoor kunnen de coureurs straks op volle snelheid de bocht nemen en kan het de spanning van de race ten goede komen. Ongeveer de helft van de deklaag van het asfalt wordt hier vervangen en de bouwbedrijven maken hier veel gebruik van 'gerecycled asfalt'. Het ontwerp van het 'Formule 1-circuit' is door een Italiaanse ontwerper uitgewerkt.
Tunnels en medisch centrum
Vanaf de boulevard is het circuit straks te bereiken via twee nieuwe voetgangerstunnels. Die zullen allebei zo'n veertig meter lang worden en worden prefab gemaakt in Noord-Brabant.
Op het terrein wordt ook een compleet nieuwe medisch centrum geplaatst. In Vroomshoop, in het oosten van het land, wordt het gebouwd en het zal volledig van hout gemaakt worden. Het wordt éénlaags en in zijn geheel van Vroomshoop naar Zandvoort worden getransporteerd.
Pitgebouw
Het bestaande pitgebouw wordt uitgebreid met een éénlaagse aanbouw van 8 bij 150 meter. Bovenop deze aanbouw komt dan de VIP-tribune. Vanaf deze tribune komt een trap naar de al bestaande staantribune bovenop het huidige gebouw.