Start van hoofdcontent

West-Friesland

NL
V

Bijzonder: Museumstoomtram Hoorn-Medemblik bouwt treinstel uit 1887 na

18 oktober 2019, 14.10 uur · Aangepast 18 oktober 2019, 16.51 uur
Door Sander Huisman · Foto: Museumstoomtram Hoorn-Medemblik

De Museumstoomtram Hoorn-Medemblik heeft vijf jaar gewerkt aan een West-Friese replica van een rijtuig uit de IJzeren Eeuw. Woensdagmiddag was het zover en verliet rijtuig SHM 501 de werkplaats van het rijdende museum in Hoorn. "Uiteindelijk is het de bedoeling om er meer te bouwen", vertelt René van den Broeke aan mediapartner WEEFF.

"We hadden twee aanleidingen om dit historische duetrijtuig na te bouwen", vertelt René. "Ten eerste zien wij een behoorlijke groei in bezoekersaantallen, waardoor wij meer zitplaatsen moesten creëren. En ten tweede hebben wij meerdere rijtuigen uit het verleden gerestaureerd. Deze zijn afkomstig uit Oostenrijk en lijken wel op de oude rijtuigen, maar zijn niet hetzelfde als degenen die hier in West-Friesland rond hebben gereden. Nu hebben we ons eigen West-Friese rijtuig uit die tijd."

Na vijf jaar voltooid
Het bouwen van dit West-Friese exemplaar nam vijf jaar in beslag. "We hebben veel onderzoek gedaan voor de reconstructie van dit rijtuig", legt René uit. "In de jaren '30 zijn deze rijtuigen verdwenen. Uit het Rijksarchief en de archieven van de NS hebben we tekeningen gepakt om deze opnieuw te kunnen bouwen. Ook voor de kleurstelling hebben we veel onderzoek gedaan. Zo zijn de verschillende verflagen onderzocht en hebben we veel werk gehad aan de bladgoude letters op het rijtuig."

Lees ook: Signalering van overweg Museumstoomtram gesloopt door vandalen

"Als de middelen het toelaten willen we in de toekomst meer van dit soort rijtuigen nabouwen", gaat René verder. "Zo kunnen we een echte reconstructie met West-Friese rijtuigen maken van hoe mensen honderd jaar terug met de trein reisden. We willen de mensen een echt historische reisbeleving meegeven en een verhaal hierbij vertellen."

Vanaf aankomende winter in dienst
Het 'nieuwe oude' rijtuig zal vanaf 25 oktober de eerste meters afleggen tijdens het IJzeren Eeuw Weekend. Dat is 131 jaar nadat het de eerste rijtuigen in 1887 de eerste passagiers vervoerden van Medemblik naar Hoorn. Vanaf komende winter kan iedereen instappen voor een ritje naar Medemblik over de spoorbaan. "In november en december organiseren wij als Museumstoomtram meerdere sinterklaas- en kerstritten", aldus René. "Het rijtuig zal dan achter Bello meerijden in de dienst."

IJzeren Eeuw
De 19e eeuw staat in Nederland ook wel bekend als de IJzeren Eeuw. Nederland ontwikkelde zich tot een industriële natie en het ijzer was onmisbaar voor de vele constructies die werden gemaakt. De naam IJzeren Eeuw werd al gebruikt door de mensen uit die tijd.

Met de reconstructie van dit oude treinstel wil de Museumstoomtram het belang onderstrepen van de ontwikkelingen die plaatsvonden in West-Friesland in de IJzeren Eeuw. Hoorn, Medemblik en Enkhuizen werden vanaf 1882 aangesloten op het spoor en hiermee volgden grote ontwikkelingen voor de West-Friese steden.

IJzeren Eeuw Weekend
Tijdens het IJzeren Eeuw Weekend op 26 en 27 oktober keren historische treinen die hier vroeger reden uit heel Nederland voor een keer terug naar West-Friesland. In het weekend wordt dagelijks vier keer tussen Hoorn en Enkhuizen gereden met een elektrisch treinstel uit 1952. Ook een historische diesellocomotief uit Amersfoort komt naar West-Friesland en rijdt met een speciale goederentrein en reizigersaccommodatie tussen Hoorn en Medemblik.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!