Schiphol kan megaclaims tegemoet zien na de ernstige storing die de luchthaven eerder deze week anderhalve dag platlegde.
De luchtvaartsector (Barin) en reissector (ANVR) willen hun schade verhalen. Die loopt in de tientallen miljoenen, schrijft De Telegraaf.
De storing in de brandstoftoevoer voor vliegtuigen van woensdag leidde tot honderden vluchtannuleringen, lange vertragingen en duizenden gestrande passagiers. Door het drukke vakantieseizoen is het moeilijk om vervangende vluchten te vinden. Dat drijft de kosten steeds verder op.
Lees ook: Vliegverkeer Schiphol hervat: storing in brandstoftoevoer lijkt voorbij
Ook de reizigers zijn zwaar de dupe. Velen klagen dat ze in de chaos aan hun lot zijn overgelaten en hoge kosten hebben gemaakt, terwijl zij hadden mogen rekenen op de zorgplicht van vliegmaatschappijen en reisorganisaties.
Aansprakelijkheid onduidelijk
Het is nog onduidelijk wie aansprakelijk is voor de zware systeemstoring bij leverancier Aircraft Fuel Supply, die kerosine op Schiphol distribueert. Het bedrijf wil niet reageren. Schiphol gaat ook niet in op mogelijke claims. Maatschappijen Transavia en KLM zeggen de operatie eerst op orde te moeten krijgen.
Veel reizigers wisten urenlang niet waar ze aan toe waren, en klaagden over de gebrekkige informatievoorziening. Bekijk hieronder beelden van de chaos die werd veroorzaakt door de storing:
Chaos op Schiphol: de day after - NH Nieuws/Doron Sajet
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!