Schiphol

Is de oproep aan KLM om de Boeing 747 uit de vloot te halen haalbaar?

28 juni 2019, 15.05 uur · Aangepast 28 juni 2019, 16.55 uur · Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

Whatsapp

Natuur en Milieufederatie Noord-Holland wil dat KLM per direct stopt met vliegen met de meest vervuilende vliegtuigen uit haar vloot: de Boeing 747-400. Aanleiding zijn de eerste resultaten van een groot RIVM-onderzoek naar ultrafijnstof. Daaruit bleek dat vooral kinderen rondom Schiphol last hebben van de vervuilende deeltjes. Maar is de oproep van de Milieufederatie haalbaar?

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

KLM heeft momenteel nog tien Boeing 747-400's voor passagiers en haar cargomaatschappij Martinair heeft er vier. Van de tien passagiersvarianten is bekend dat ze uitgefaseerd worden. De laatste 747-vlucht van KLM staat gepland in 2021. In dat jaar heeft KLM precies 50 jaar met Boeing 747's gevlogen. De huidige 747-vloot is gemiddeld 22 jaar.

Lees ook: RIVM: gezondheidsklachten door ultrafijnstof rond Schiphol

Van de gehele KLM-vloot is de Boeing 747 zonder twijfel de meest vervuilende. Het toestel heeft vier motoren en verbruikt veel meer brandstof en stoot meer uit dan de vliegtuigen waardoor het vervangen wordt. De vliegtuigen die er voor in de plaats zijn gekomen zijn de Boeing 787-9 en, waarschijnlijk vanaf komende week, de Boeing 787-10 Dreamliners. Andere grote vervuilers, zoals de drie-motorige MD-11 en Fokker 70, zijn al afgedankt door KLM.

Lees ook: Afscheidsboek voor KLM's Boeing 747: "Een iconisch vliegtuig"

Maar voor Sijas Akkerman van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland gaat die uitfasering niet snel genoeg. Hij ziet de Boeing 747-400 van KLM als grote boosdoender van gezondheidsklachten van omwonenden rondom Schiphol:

NH Nieuws/Doron Sajet

Reactie KLM
Een woordvoerder van KLM laat NH Nieuws via een statement weten geen gehoor te gaan geven aan de oproep. De verklaring luidt: "KLM vervangt de Boeing 747-vliegtuigen door efficiëntere en duurzamere Boeing 787-9's (13) en Boeing 787-10’s (15 in 2022). Uitfasering van een vliegtuig kost echter tijd en geld. Zo zit er lange tijd tussen een order aan de vliegtuigfabrikant en de datum van levering. De nieuwe toestellen zijn efficiënter in brandstofgebruik en stoten dus minder CO2 uit."

"KLM wil vooroplopen in verdere verduurzaming. Daarom heeft KLM onlangs onder andere een project gelanceerd voor de eerste Europese fabriek voor duurzame kerosine en werken we samen met de TU Delft aan de Flying V, een efficiënter en duurzamer vliegtuig."

Lees ook: Bewoners over ultrafijnstof Schiphol: risico's stapelen zich op

Grootste herrieschoppers al niet meer welkom
Op Schiphol zijn de lawaaiigste vliegtuigen al niet meer welkom vanaf 2020, maar daar valt de Boeing 747 niet onder. Vliegtuigen die onder de zogenaamde 'Hoofdstuk 3'-categorie vallen, zijn bijvoorbeeld de Airbus A300. Voor zover bekend is pakketbezorger DHL nog de enige maatschappij die weleens met zo'n Airbus A300 op Schiphol landt.

IranAir vloog tot voor kort ook met A300's naar Schiphol, maar die toestellen sturen ze niet meer naar Amsterdam:

NH Nieuws/Doron Sajet

KLM blijft ook na 2021 met de Boeing 747 vliegen, maar dan alleen nog met de toestellen van de Martinair-vrachtvloot. Drie van die 747's zijn ook niet zo oud als de gemiddelde passagiersvariant, namelijk rond de 16 jaar. De oudste vracht-747 hikt ook al tegen de 30 jaar oud aan. Ook zullen andere vrachtmaatschappijen de Boeing 747-400 op Schiphol blijven inzetten.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!
Whatsapp