De Vervoerregio Amsterdam wil 1,2 miljoen euro uittrekken om reizigers te compenseren die te veel betalen voor buslijn 55. Die lijn rijdt als vervanging van de verdwenen sneltramlijn 51 naar Amstelveen, maar is flink duurder.
Reizigers die vanaf station Amsterdam Zuid naar de Sachorovlaan in Amstelveen-Westwijk reizen, betalen voor de bus 49 cent meer dan voor de tram. Op de terugweg zijn zij 26 cent duurder uit, omdat de bus dan minder om hoeft te rijden.
"Het betekent dat ze op drie manieren gepakt worden. Ten eerste moeten ze overstappen op station Zuid, dat betekent vertraging. Ten tweede is het een langere route die de bus aflegt, hij is minder snel dan de tram. En ten derde mogen ze daar ook nog extra voor betalen", zei Chris Vonk van reizigersvereniging Rover eerder over de hogere tarieven tegen AT5.
Lees ook: Nieuwe buslijn 55 in Amstelveen nu al propvol in spits: passagiers geweigerd
De 1,2 miljoen die nu wordt uitgetrokken, komt deels uit boetes die de Vervoerregio Amsterdam heeft oplegegd aan vervoerders die zich niet aan de regels houden. De Vervoerregio Amsterdam is de opdrachtgever van het openbaar vervoer in de metropoolregio.
Nog veel onduidelijk
Het GVB zegt nog in overleg te zijn over hoe de reizigers precies gecompenseerd gaan worden. Binnenkort moet hierover meer duidelijkheid komen. De compensatie is bedoeld voor gebruikers van de OV-Chipkaart die op saldo reizen.
Lees ook: Amstelveenlijn wordt over 2 jaar Amsteltram en rijdt naar Uithoorn
Op dit moment wordt er gewerkt aan de ombouw van de sneltramlijn door Amstelveen. De lijn - die tot voorkort ook in gebruik was als metrolijn - wordt een 'normale' tramlijn en doorgetrokken naar Uithoorn.