Ga naar Content

Binnenvaartschippers luiden noodklok: brugbediening zwaar ondermaats

De bediening van de Noord-Hollandse bruggen is onder de maat, vinden schippers die dagelijks problemen ondervinden. Nu de bruggen sinds december centraal worden bediend, zijn de wachttijden opgelopen, zeggen ze.

Vooral de onderbezetting zien ze als een probleem. "Het komt voor dat er één wachter op een bedieningspost zit, terwijl er twee horen te zitten", vertelt schipper Simon Daalder. "Van collega's hoor ik dat er soms niemand zit, dat gebeurt ook."

Twee uur wachten
Afgelopen zaterdag ging het nog mis bij de Beatrixbrug in Westknollendam: daar moest een schipper twee uur wachten, omdat er geen brugwachter was ingeroosterd.

Lees ook: Gloednieuwe bedieningscentrale moet brugwachtershuisje overbodig maken

"We hebben ook gehoord dat er andere bruggen in datzelfde weekend niet bediend werden", vertelt Andries de Weerd van de beroepsvereniging voor de binnenvaart. En dat is niet het enige probleem volgens De Weerd. "We merken ook dat er bedienaars zijn die niet dezelfde kwaliteit hebben als de oude rotten in het vak, om het maar zo te zeggen."

Bediening uitbesteed
De provincie, die verantwoordelijk is voor de bruggen, erkent de roosterproblemen van afgelopen weekend. De bediening is door de provincie uitbesteed en er zal onderzocht worden waar het is misgegaan.

Dat is het minste dat Noord-Holland kan doen, volgens De Weerd. "Het bedrijf dat voor de bediening wordt ingehuurd, moet een prestatie leveren. Als ze dat niet doen, moet de provincie meteen ingrijpen en een alternatief kunnen bieden, want het is te gek dat wij een product willen leveren en dat niet kunnen doen."

Dagomzet kwijt
De hoop is nu dat er meer brugwachters komen met meer ervaring, zodat er weer doorgevaren kan worden. "Dat hoop ik wel, want in het ergste geval ben ik nu mijn dagomzet kwijt", besluit Daalder.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!
Foto: NH Nieuws