Gooi

Hilversumse Sophie (22) nog beduusd van overwinning missverkiezing: "Was heel spannend"

15 mei 2019, 19.28 uur · Aangepast 15 mei 2019, 21.48 uur · Door Carina Gutker

LongJoy Photography
LongJoy Photography

HILVERSUM - Dat de 22-jarige Sophie Egberink uit Hilversum er zelf met de winst vandoor zou gaan bij de verkiezing voor Miss Earth Noord-Holland, had ze nooit van haar leven gedacht. "Ik vond het al heel bijzonder dat ik door was naar de finale, laat staan dat ik die nog zou winnen ook. Iedereen kon de winnaar zijn: het was spannend tot het laatste moment."

De eerstejaars studente Voeding & Diëtetiek had nauwelijks modellenervaring toen ze zich opgaf voor de missverkiezing. "Net als elk meisje lijkt het me super leuk om professioneel model te worden, maar ik weet ook dat het moeilijk is dat wereldje in te komen."

Lees ook: Wordt Aurelia de nieuwe Miss Beauty Noord-Holland?

Om toch een poging te wagen, had ze een paar keer geposeerd voor een fotograaf. "Ik ben één keer gevraagd voor een klus en verder ben ik zelf aan de slag gegaan voor foto's, ook voor Instagram. Vooral om een portfolio op te bouwen. Als iemand mij wel zou bellen voor foto's, dat ik diegene dan iets kon laten zien."

"Buikpijn van de spanning"
Met die gedachte in haar achterhoofd gaf ze zich op voor de verkiezing tot Miss Earth. Nooit had ze durven geloven door de castingdag te komen. Ze vond de finaledag heel spannend. "Toen ik steeds verder kwam en uiteindelijk met Kaylee - de andere overgebleven finaliste - wachtte op de uitslag, had ik letterlijk buikpijn van de spanning."

Op 30 augustus vertegenwoordigt ze Noord-Holland bij de landelijke verkiezing tot Miss Earth. Komt ze daar ook doorheen, dan wordt ze de Nederlandse kandidate voor de internationale schoonheidsprijs. "Maar daar durf ik nog helemaal niet over na te denken." En die modellencarrière? "Zou leuk zijn. Dromen mag altijd."

Miss Earth
De Miss Earth-verkiezing is in 2001 opgezet met als motto 'Beauties For A Cause'. De media-aandacht die de dames krijgen, moeten ze gebruiken om reclame te maken voor een goed doel. Zo hoort een Miss Earth zich in te zetten voor het milieu en de bescherming van de aarde. Aan deze missverkiezing is de Linda Foundation verbonden. De organisatoren willen 60.000 euro inzamelen: het geld gaat naar gezinnen die het niet breed hebben.