Ga naar Content
IJmond

'Stekker uit fusie Tata en ThyssenKrupp'

10 mei 2019, 11.25 uur · Aangepast 10 mei 2019, 12.33 uur
Door: · Foto: AdobeStock

Staalreus ThyssenKrupp rekent er niet meer op dat de beoogde fusie met de Europese activiteiten van Tata Steel zal doorgaan. Ingewijden zeggen tegen persbureau Reuters dat het Duitse bedrijf zelf een streep heeft gezet door de fusieplannen. Ook de beoogde splitsing van activiteiten gaat niet door.

Topman Guido Kerkhoff van ThyssenKrupp zou nu heil zien in een structuur met een houdstermaatschappij. De lifttak krijgt mogelijk een aparte notering op de beurs, los van de staalactiviteiten. ThyssenKrupp zelf geeft geen commentaar.

Onder het motto 'waar rook is, is vuur', gaat FNV-woordvoerder Aad in 't Veld ervan uit dat de directie van Tata Steel in IJmuiden vandaag bekendmaakt dat de fusie met ThyssenKrupp niet doorgaat. "Dat is goed nieuws voor ons, want we willen absoluut niet dat de dompelverzinklijn van Tata in België verkocht wordt. Maar voor de toekomst blijft het onzeker welke kan het opgaat", zo reageert de FNV'er tegenover NH Nieuws. "Wij hebben nog niets van de directie van Tata Steel gehoord, maar ik ga ervan uit dat wij vanmiddag bijgepraat worden", reageert Frits van Wieringen van de ondernemingsraad van Tata Steel.

Lees ook: Staalfusie tussen Tata en Thyssenkrupp dreigt geblokkeerd te worden door Brussel

Onder druk van aandeelhouders werd in september nog een strategie uit de doeken gedaan om twee ThyssenKrupp-divisies te creëren. Onder de divisie Industrials zouden naast de lifttak ook de auto-onderdelendivisie en de technische installatie-eenheid vallen. Bij Materials zou de handel in materialen en de scheepsbouw worden ondergebracht. Door die plannen wordt nu naar verluidt een streep gezet, mede omdat de huidige waardering van het aandeel ThyssenKrupp deze stap onpraktisch zou hebben gemaakt.

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

Er gaan al langer geluiden rond over het mislukken van de fusie tussen de Europese activiteiten van Tata Steel, waar ook de fabrieken in IJmuiden toe behoren, en ThyssenKrupp. De Europese Commissie zou met een blokkade dreigen, omdat het fusiebedrijf een te groot marktaandeel zou krijgen. Brussel zou de bedrijven hebben opgedragen meer onderdelen af te stoten. De deadline voor een beslissing van de Europese mededingingsautoriteit is al enkele keren verschoven en staat nu op 17 juni.

Lees ook: Eind april duidelijkheid over fusie Tata en ThyssenKrupp

Tata Steel benadrukte onlangs nog het belang van een succesvolle samensmelting van de divisies. De aandacht van het Indiase bedrijf zou na de Europese deal, volledig naar de thuismarkt kunnen gaan. In India wil Tata verder groeien, onder meer door capaciteitsuitbreiding en overnames. Het niet doorgaan van de fusie kan groei in India belemmeren.

Beleggers in Tata schrokken van het bericht over het mogelijk klappen van de fusie. Het aandeel van de staalreus raakte op de beurs in India 7 procent aan beurswaarde kwijt. ThyssenKrupp noteerde in Frankfurt bijna 10 procent hoger.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!