De eerste 15G - het nieuwe model tram - is vanuit Spanje onderweg naar Nederland. Het tramstel gaat de komende maanden getest worden op het Amsterdamse tramspoor. Halverwege het jaar moeten de eerste nieuwe trams ook echt gaan rijden.
Het Spaanse bedrijf CAF maakt de in totaal 63 bestelde 15G-trams, in een fabriek in Zaragoza. Daar is het eerste exemplaar op een enorme vrachtwagen geladen, want het tramstel van dertig meter lang en bijna 40 ton zwaar, komt over de weg naar Diemen. Daar wordt de tram gestald in een werkplaats van het GVB. De tocht duurt zes tot zeven dagen.
Amstelveen
In de komende maanden wordt de nieuwe tram uitvoerig getest, dat gebeurt samen met vier andere 15G's die nog in afbouw zijn. Zodra die testen klaar zijn kunnen de overige 58 trams geleverd worden. Het GVB verwacht dat er vanaf dat moment iedere twee weken een nieuwe tram op het Amsterdamse spoor gaat rijden.
Lees ook: Amstelveenlijn wordt over 2 jaar Amsteltram en rijdt naar Uithoorn.
De trams gaan ingezet worden op de nieuwe lijn tussen Amsterdam en Amstelveen. Op termijn moeten deze trams ook doorrijden naar Uithoorn.