Ga naar Content
Haarlem

'Stap voor stap' naar kleinere en schonere vrachtwagens in autoluwe Haarlemse binnenstad

12 april 2019, 20.28 uur
Door: Geja Sikma · Foto: wijkraad Vijfhoek

Grote vervuilende vrachtwagens zijn niet snel uit de Haarlemse binnenstad te weren. Maar wethouder Robbert Berkhout zegt wel toe per 1 juli 2020 een herkenningssysteem te willen invoeren, waardoor met kentekenregistratie en met voorwaarden vrachtwagens worden toegelaten. "Daar kan je dan steeds verder gaande voorwaarden aan stellen."

De GroenLinks-wethouder deelt de mening van de meerderheid van de Haarlemse gemeenteraad dat het wel tijd wordt om het vrachtverkeer in de stad anders te gaan reguleren. "Maar ondernemers hebben ook tijd nodig om de huidige vrachtwagens af te schrijven", stelt hij.

Berkhout heeft overigens toegezegd zelf te willen ervaren waar een vrachtwagenchauffeur tegen aan loopt als hij de Haarlemse binnenstad in moet rijden. 

De wijkraden in de binnenstad dringen steeds harder aan op het weren van de kolossen die komen laden en lossen bij de winkels en pakketjes bij de centrumbewoners af te leveren. Zo zijn de straten in de wijk Vijfhoek echt veel te smal om wagens groter dan zes meter door te laten, liet Jan Geerts van de wijkraad al eerder aan NH Nieuws zien. 

Tekst gaat door onder video

Haarlemse straten niet berekend op groter wordende vrachtwagens - NH Nieuws

Autoluw
Al dit jaar wordt een groter deel van het centrum autoluw gemaakt, door een paar bewegende palen te verplaatsen. De kosten daarvoor blijken wel hoger uit te vallen en daar gaat de gemeenteraad zich nog over buigen.

Alleen Hart voor Haarlem is hardnekkig tegen het verder weren van de auto's uit de binnenstad. "Vandaag is het de automobilist, morgen de restaurants die vlees serveren en de bewoner die geen zonnepanelen op zijn dak heeft", denkt raadslid Diederik Mohr. De discussie dreigde te ontaarden toen GroenLinkser Sacha Schneiders bepleitte dat "nu toch juist het centrum terug wrodt gegeven aan de mensen." Mohr vindt dat de stad zo alleen maar voor de 'bakfietsrijdende elite' begaanbaar wordt. 

Terwijl Moussa Aynan van Jouw Haarlem zich schaamde voor deze uitlatingen, bepleitte Trots Haarlem dat er dan in ieder geval goed naar vervangende alternatieve parkeerplekken en vervoer wordt gekeken. 

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!