Ga naar Content

Sluisroute nog twee jaar dicht: "Drama voor mensen die heen en weer moeten"

"Een drama voor de mensen die voor hun werk heen en weer moeten." Johan Zwakman, voorzitter van het Wijkplatform IJmuiden-Noord, reageerde geschokt op de mededeling van Rijkswaterstaat en de gemeente Velsen dat de sluisroute over het Noordzeekanaal nóg twee jaar dicht blijft.

"Ik had er wel een beetje rekening mee gehouden dat de route langer dicht zou blijven", zei hij. "Maar twee jaar....dat is wel erg lang. En dan te bedenken dat deze weg al een jaar gesloten is voor alle verkeer."

De bouw van de grootste zeesluis ter wereld is de oorzaak van de afsluiting. Dit werkzaamheden leveren gevaar op voor mensen die over het bestaande sluizencomplex willen en dus neemt Rijkswaterstaat geen enkel risico.

'We konden niet anders'
Nanou Beekman van Rijkswaterstaat: "Best een moeilijke mededeling, want het liefst willen wij natuurljk voldoen aan de bestuurlijke afspraken die we hebben gemaakt met de gemeente Velsen en dat de sluisroute dus gewoon was opengebleven. Maar we vonden dat het niet anders kon." 

De gemeente Velsen heeft Rijkswaterstaat de afgelopen maanden meerdere keren nadrukkelijk gevraagd de route weer te openen. Door de sluiting kost het mensen uit IJmuiden die bij Tata Steel werken of een ander bedrijf 'aan de overkant' meer tijd om op hun werk te komen. Dat geldt uiteraard ook voor mensen die boven het Noordzeekanaal wonen en eronder werken. Bovendien loopt het verkeer vaker vast dan voorheen.

Lees ook: Nieuw dieptepunt voor bereikbaarheid IJmond: sluisroute blijft nog zeker twee jaar dicht

'Duidelijkheid geeft rust'
Rijkswaterstaat hoopte lange tijd de route per 1 april weer in gebruik te kunnen nemen, maar toen die datum niet werd gehaald, vreesde Velsen het ergste. "We hebben vooral om duidelijkheid gevaagd", zegt de Velsense wethouder Bram Diepstraten. "Als je de datum van 1 april niet haalt, wanneer gaat de route dan wél open? Uiteraard hadden we liever gezien dat de weg weer open ging, maar het is ook belangrijk dat er nu duidelijkheid is. Dat geeft rust."

Spitspont
Bovendien kan hij zich vinden in de maatregelen die Rijkswaterstaat op verzoek van de gemeente neemt om het leed te verzachten. Daarin is een belangrijke rol weg gelegd voor de pont. De totale vaartijd van de spitspont wordt opgevoerd van zeven uur tot tien uur. Dit is een uitbreiding van drie uur.

De spitspont gaat varen tussen 05.30 uur en 09.30 uur en tussen 12.00 uur en 18.00 uur. De uitbreiding sluit beter aan op de ploegendiensten bij Tata Steel. Ook gaat Rijkswaterstaat kijken of bij incidenten en files de zogeheten calamiteitenbogen bij de Velsertunnel eerder en vaker zijn te gebruiken.

Lees ook: Velsen dreigt met juridische stappen tegen Rijkswaterstaat om gesloten sluisroute

Johan Zwakman denkt dat hij zich zal moeten neerleggen bij de maatregel. "Misschien dat de tijden van de pont nóg iets verder kunnen worden uitgebreid, maar voor de rest zie ik geen mogelijkheden meer. Als de gemeente al heeft geaccepteerd dat dít de oplossing is, dan denk ik dat we ons er bij moeten neerleggen. Nee, er is niets meer te halen."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!