Ga naar Content
Noord-Holland

De Peiling: Duizenden klachten over pakketbezorging door PostNL

26 maart 2019, 17.00 uur · Aangepast 26 maart 2019, 17.29 uur
Door: · Foto: ANP

PostNL moet zijn pakketbezorging echt gaan verbeteren, stelt de Consumentenbond. "Geen enkel ander bedrijf zorgt voor zoveel klachten als PostNL en dat moet anders."

4600 klachten
"Op Klachtenkompas, het online klachtenforum van de Consumentenbond, staat het bedrijf steevast bovenaan met het meeste aantal klachten.", zegt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. In 2018 was PostNL lijstaanvoerder met ruim 4.600 klachten. Klagers zijn vooral ontevreden omdat hun pakketje zoek raakte of niet bezorgd werd (18 procent) of omdat de bezorger ten onrechte aangeeft dat de ontvanger niet thuis is (16 procent).

Reactie PostNL
PostNL vindt die koppositie op de klachtenranglijst onterecht en zegt in een reactie dat iedere klacht er voor een bedrijf één te veel is, maar dat de hoogste positie op het klachtenforum vooral komt door de grote hoeveelheid pakketten die het bedrijf bezorgt. In 2018 bezorgde PostNL 251 miljoen pakketten.

Ergernis
De manier waarop PostNL klachten afhandelt, leidt volgens Klachtenkompas van de Consumentenbond ook tot veel ergernis. Zo zegt het postbedrijf dat alleen een verzender een klacht kan indienen, aldus de bond
"PostNL maakt zich er te vaak makkelijk vanaf. Het bedrijf is wettelijk verplicht om ook voor ontvangers een goede klachtenregeling te hebben. Die kun je niet zomaar afpoeieren door naar de verzender door te verwijzen.`

Wat is jouw ervaring?
Hoe gaat het bij jou met de pakketbezorging? Komt alles netjes aan of raakt er wel eens iets zoek? Krijg je een briefje in de bus als een pakje bij de buren ligt of moet je dan op speurtocht door de wijk? We horen het graag!

Op NH Radio hoor je De Peiling tussen 18.00 en 19.00 uur.
Bel of Whatsapp 088-8505152 als je mee wilt praten. Online reageren doe je op de
Facebookpagina van NH Nieuws. Geen Facebook maar wel een mening? Mail dan naar [email protected].