Verkiezingen

Heet Hangijzer: Haarlemmers protesteren tegen dubbeldekkers door de binnenstad

4 maart 2019, 06.28 uur

NH Nieuws

HAARLEM - Ze zijn nu ruim een jaar onderwerp van een flinke discussie in Haarlem. De dubbeldekkersbussen tussen Haarlem en Amsterdam-Zuid, beter bekend als lijn 346. In de spits zijn ze vaak goed vol, maar in de daluren rijden ze soms zelfs leeg rond. De gemeente wil voorlopig met de dubbeldekkers door, tegenstanders hopen dat de provinciale partijen iets voor ze kunnen betekenen.

Eén van die tegenstanders is Haarlemmer Menno Maas. Hij is van het actieplatform Bus-Kruit, die de dubbeldekkers het liefst zo snel mogelijk uit de Haarlemse binnenstad ziet vertrekken.

Lees ook: Dubbeldekkers blijven in binnenstad, wijkraden Haarlem verbaasd en verbolgen

"Ze zorgen voor enorm veel geluidsoverlast en trillingen. En bij het optrekken stoten ze een enorme hoeveelheid CO2 uit, dat is natuurlijk niet fijn voor de omgeving", zegt Maas, staand bij een bushalte in de Tempeliersstraat. Het is één van de straten waar bewoners massaal posters voor de ramen hebben geplakt. Posters met daarop een dubbeldekker met een streep erdoorheen. Hier zijn de bussen niet geliefd. 

Dubbeldekkers
"Het ergste is misschien nog wel dat de dubbeldekkers, waar er dagelijks een paar honderd van door de stad rijden, buiten de spits bijna leeg zijn", zegt Maas. "Het zijn er veel te veel, het hele systeem rond Haarlem begint vast te lopen."

Lees ook: Groeiend verzet tegen dubbeldekkers door Haarlemse binnenstad

Maas en zijn actieplatform hebben diverse oplossingen aan de gemeente voorgelegd. Zo stellen ze onder meer voor om rond de binnenstad 'smart-knooppunten" te creeëren. Bijvoorbeeld op de hoek van de Europaweg en Schipholweg, ter hoogte van het Van der Valk-hotel. "Dan kunnen de dubbeldekkers, als ze vanuit Amsterdam komen, hier een ronde maken om het hotel en dan weer terugkeren. Dan hoeven ze niet de binnenstad in", legt Maas uit. Reizigers zouden dan op de fiets of met milieuvriendelijkere bussen hun reis verder kunnen vervolgen. "In Salzburg of Geneve doen ze dat ook."

Politiek
Het college van Haarlem liet onlangs weten dat de dubbeldekkers voorlopig gewoon in dezelfde mate blijven rijden. De bussen bewijzen hun nut in de spits en ze buiten de spits niet laten rijden, past niet niet bij het 'HOV-concept'. Dat concept houdt in dat reizigers er vanuit moeten kunnen gaan dat de bussen regelmatig rijden. De plannen van het actieplatform, zoals het laten keren van de bussen aan de rand van de stad, zijn op dit moment organisatorisch en financiëel niet haalbaar. 

Maas vangt bot bij de gemeente, maar hoopt dat de Provinciale Statenverkiezingen een oplossing voor hem kunnen bieden. Hoewel de provincie de afgelopen jaren niet over buslijn 346 ging, hoopt hij dat partijen zich daar nu wél hard voor maken. Hij hoopt dat de provincie, samen met bijvoorbeeld de Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Haarlem, alle lijnen en knooppunten in en rond de stad nog eens een keer onder de loep kan nemen, zodat alle 'kosten en opbrengsten' van de lijnen goed met elkaar vergeleken kunnen worden.

Reactie D66
D66-lijsttrekker Ilse Zaal zegt de bezwaren van de Haarlemmers te willen aanpakken. Zo vindt ze dat er gekeken moet worden naar de frequentie en dat bussen niet leeg en voor niks rijden. "Bovendien willen we zo snel mogelijk naar elektrische bussen toe, die veel minder herrie maken. Wat ons betreft in heel Noord-Holland, maar dat heeft in Haarlem prioriteit."

☑️ Verkiezingen Provinciale Staten 
Op woensdag 20 maart mogen Noord-Hollanders weer naar de stembus voor de Provinciale Statenverkiezingen. Volg al het laatste nieuws hierover bij NH Nieuws.