Ga naar Content

Tien jaar na de poldercrash: zij maakten het mee

Het is exact tien jaar geleden dat een Boeing 737-800 van Turkish Airlines om 10.26 uur neerstortte in een akker in de Haarlemmermeer, vlak voor de Polderbaan van Schiphol. Negen mensen kwamen om het leven en 120 mensen raakten gewond. NH Nieuws blikt met vier personen terug op de vliegramp die bekend werd als de poldercrash.

Op woensdagmorgen 25 februari 2009 nadert vlucht TK1951 van Turkish Airlines de Polderbaan van Schiphol. Het toestel, met 135 inzittenden, vertrok om half negen lokale tijd uit Istanbul. Aan het einde van de vlucht, op slechts anderhalve kilometer van de Polderbaan, gaat het mis.

Lees ook: Bekijk hier de extra uitzending van NH Nieuws over de poldercrash terug

Het toestel vliegt op de automatische piloot. Het systeem zit gekoppeld aan een kapotte radiohoogtemeter, waardoor het vliegtuig veronderstelt dat het al boven de baan hangt en automatisch gas terug neemt. De piloten grijpen in, maar kunnen niet voorkomen dat het toestel dezelfde handeling weer uitvoert. De Boeing overtrekt - het vliegtuig heeft te weinig snelheid om weer te stijgen - en stort neer in een akker in Zwanenburg.

Slachtoffers
Bij de crash komen vijf passagiers en vier bemanningsleden om te het leven, onder wie de drie piloten in de cockpit. 120 inzittenden raken gewond.

Tien jaar na de poldercrash spreken we met vier mannen die er toen bij waren. Inzittende Fred Gimpel uit Purmerend overleefde samen met zijn vrouw Gerarda de crash. Bekijk hier hun verhaal. 

De Boeing kwam terecht in het land van Boer Maurits Rip die te hulp schoot en met zijn trekker gewonden en dodelijke slachtoffers vervoerde. Tien jaar later maakt die bewuste dag nog steeds een groot deel uit van zijn leven

Lessen geleerd
Kelly Otte, zelf ook piloot op de Boeing 737, was destijds inspecteurvlieger bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat (tegenwoordig Inspectie Leefomgeving en Transport). Hij ging naar de rampplek toe om assistentie te verlenen en vertelt welke lessen er door deze crash zijn getrokken.

Foto: Onderzoeksraad voor Veiligheid